AttCrisis -palvelu

Poikkeuksellisiin tilanteisiin kannattaa valmistautua

Se voi iskeä milloin vaan. Odottamaton, liiketoimintaan tai maineeseen merkittävästi vaikuttava asia. Poikkeama, josta kehittyy kriisi.

Viestinnässä mietit kuumeisesti, kenet saat nopeasti kiinni ja mitä oikein on tapahtunut. Kuka osaisi päivittää nettiä nopeasti? Ja mitä sinne voi laittaa? Kenellä on tunnukset firman facebook- ja twitter-tileille? Ratkaisun avaimet ovat teoriassa tiedossa, mutta käytännön toteutus usein hukassa.

Kuvittele – se auttaa hahmottamaan kokonaisuuden

Kriisiviestintää voi oppia kahdella tavalla: läpikäymällä kriisin tai harjoittelemalla. Jälkimmäinen on useimmista mukavampi tapa.

Kriisin käynnistymiselle on tyypillistä sekaannus. On vaikeaa tietää kenen pitäisi toimia ja onko ylipäänsä pakko tehdä jotain. Kokonaiskuva hahmottuu hitaasti, eikä ilman sitä toiminta ole kovinkaan järkevää ulkopuolelta katsottuna.

Kokonaiskuvan luomisessa auttaa, kun olette harjoitelleet joukolla. Istutaan pöydän ääreen kuvittelemaan mitä voi tapahtua, miten asia sitten etenisi ja mitä niissä tilanteissa pitäisi tehdä.

Perusasioista…

Harjoituksessa kannattaa pohtia perusasioita: Mistä tiedetään, että nyt pitää toimia? Mistä saamme tiedon tapahtuneesta? Keille meidän pitää siitä ilmoittaa? Kuka vastaa puhelimeen? Entä, jos puheluita tulee jo ruuhkaksi asti? Ja netti kaatuu?

Mistä saadaan riittävästi henkilöstöä paikalle? Mistä saadaan valokuvia tehtaasta, tuotteista, ihmisistä? Kuinka moni puhuu muita kieliä? Mistä saadaan ruokaa ja juomista, jos joudutaan olemaan yö töissä?

… viestinnän sisältöihin

Kun käytännön asiat saadaan pyörimään, viestinnän sisältö on usein helpompi hahmottaa. Tarvitaan tilanteeseen liittyvää tausta-aineistoa. Listataan median tarvitsemia asiantuntijoita.

Kehitä parviälyä

Mielikuvaharjoituksen läpikäytyään useimmat hahmottavat tavanomaisimpien poikkeustilanteiden toimintatavat. Todellisessa kriisissä johtamista esiintyy satunnaisesti ja sitä on ainakin aluksi korvattava parviälyllä. Ja juuri kun kriisin johtaminen ja viestintä toimii hyvin, tilanne onkin jo ohi.

Ota yhteyttä, kartoitetaan tilanteenne. Tarjoamme kriisiviestintään ja issues management -tarpeisiin useita palveluja:

  • Issues Management ja kriisikartoitus
  • Viestinnän kriisivalmiudet: sisällöt ja kanavat
  • Kriisin johtaminen ja kriisiviestintä

Ota yhteyttä ja kysy lisää!