Yritysten on jatkossa kerrottava vastuullisuudestaan paljon enemmän

Vastuullisuustyö vauhtiin

Yritysten on kerrottava toimintansa vastuullisuudesta (ESG) merkittävästi nykyistä enemmän viimeistään vuodelta 2025. Tiedot on varmennettava ja esitettävä nettisivuilla. 

EU edellyttää kaikkien yli 40 miljoonaa euroa liikevaihtoa tekevien yritysten kertovan tarkkoja tietoja ympäristöasioistaan, sosiaalisesta vastuullisuudestaan ja hallinnostaan vuoden 2025 toiminnan osalta. Suurten yritysten on raportoitava ESG-tiedot jo vuotta aiemmin.

Vuoden 2025 toiminnan raportointiin näyttää olevan pitkä matka, mutta todellisuudessa oman ESG-polun rakentamiseen on aikaa rajallisesti. Kuinka siis olisi järkevää edetä?

Lue lisää animaation alta.

Tiedot koottava yhteen ja viestittävä

Hyvä uutinen on, että yrityksesi on jo vienyt eteenpäin ESG:n piiriin kuuluvia asioita, vaikka ette olisi niitä kolmikirjaimiseksi lyhenteeksi pukeneetkaan. Olettehan työllistäneet, maksaneet veroja, parantaneet tuotteiden laatua ja työturvallisuutta sekä vähentäneet energiankulutusta tai päästöjä. Olette keskittyneet tärkeisiin asioihin ja kehittäneet asioita, jotka ovat toiminnassanne oleellisia. Nuo kaikki ovat hyviä ESG-tekoja.

Useimmiten haasteena onkin, että ette ole huomanneet kertoa tehdystä ESG-työstä. Monet suomalaisfirmat ovatkin ESG-mielessä parempia kuin kansalaiset tai yritykset tietävätkään. Toisaalta jokaisella yrityksellä on myös varaa parantaa. Monella paljonkin.

Pääsylippu kilpailuun

Lainsäätäjän tavoitteena on, että yhteismitallinen vastuullisuusraportointi auttaa asiakkaita arvioimaan nykyistä paremmin yritysten toimintaa. Laajat vastuullisuustiedot on saatettava helposti sidosryhmien ulottuville, mikä useimmiten tarkoittaa yrityksen nettisivuja.

Vastuullisuuden raportoinnista tulee monelle yritykselle pakollinen pääsylippu kilpailuun. Ostajat sekä yrityksissä että julkisella sektorilla edellyttävät, että tavarantoimittaja tai palveluntarjoaja näyttää vastuullisuusasiat toteen raportoiduilla faktoilla. Ilman niitä putoaa kisasta automaattisesti.

Johda, mittaa ja raportoi

Jotta yrityksesi täyttäisi vaatimukset, ESG-suoriutumista on johdettava systemaattisesti ja tulokset on mitattava. Samalla on viestittävä niin aikomukset kuin tuloksetkin. Kaikki tämä pitää vielä tarkastuttaa riippumattomalla osapuolella.

Viiden askeleen taktiikalla

  1. Määrittele, mikä on kaksoisolennaista.
    • Katso maailmaa ensin yrityksestä ulospäin: Miten yrityksesi vaikuttaa ympäristöön ja sidosryhmienne elämään?
    • Käännä sen jälkeen katse ulkoa sisäänpäin: Minkälaisia taloudellisia vaikutuksia ympäröivällä yhteiskunnalla, siis sidosryhmillä, on yritykseenne? Tunne sidosryhmiesi odotukset. Älä luule, vaan kysy. Miten vastaat odotuksiin?
    • Mitkä asiat nousevat molempien näkökulmista tärkeimmiksi?
  2. Tunnista arvoketjut – mistä materiaalit tulevat ja kenelle tuotteet menevät. Selvitä ketjun heikot lenkit ja ole hereillä mahdollisissa ihmisoikeusvaikutuksissa.
  3. Perehdy kaikille pakollisiin raportoitaviin asioihin. Laadi ohjelma ilmastovaikutusten pienentämiseen.
  4. Kehitä olennaisia asioita. Kirjaa olennaisten asioiden johtamisen periaatteet. Aseta tavoitteet. Määritä vastuut.
  5.  Käynnistä tiedon keruu. Mittaa ainakin olennaisiksi määriteltyjä asioita. Vertaa tuloksia tavoitteisiin. Jos ei mennyt kuin Strömsössä, korjaa.
  6. Viesti edelliset askeleet. Kommunikoi ajatteluketju, eteneminen ja tulokset.

Hyvin suunniteltu on vielä puoliksi tekemättä!

Lue lisää vastuullisuudesta blogeistamme:

Vastuullisuus nostaa yrityksen arvoa
Vastuullisuustyö vauhtiin
Hyvä vastuullisuusviestintä näyttää suunnan

Työkaluja vastuullisuuden kehittämiseen:

Lataa ESG-startti -esite

Lataa esite

Ota yhteyttä –
Attention auttaa:

Tilaa uutiskirjeemme!