Skip to main content

Kriisissä on usein vaikeinta sen tunnistaminen ja toiminnan käynnistäminen. Kun tämän kynnyksen yli on päästy, useimmat organisaatiot löytävät tien eteenpäin.

Poikkeustilanteessa on hahmotettava nopeasti oikea tilannekuva ja käynnistettävä tilanteen vaatimat toimet. Monesti käy kuitenkin niin, että faktat puhuvat selvää kieltään, tilanne on näkyvissä, mutta organisaatio jää odottamaan, että tilanne menee ohi. Silloin menetetään arvokasta aikaa.

Kriisitilanteesta saa parhaimmat otteen sen alussa. Kaikkia kriisejä ei voi voittaa, mutta käynnistämällä omat toimenpiteet nopeasti, kriisin vaikutuksia voi rajata.

Näillä keinoilla viet organisaatiosti kriisikynnyksen yli:

  1. Miettikää etukäteen, mistä asioista voi syntyä poikkeuksellista johtamista vaativa tilanne. Silloin ei tarvitse kriisin käynnistyessä arpoa, miten pitää toimia vai pitääkö ollenkaan tehdä mitään ja kenen hyväksyntä toimenpiteille tarvitaan.
  2. Varmistakaa, että tieto poikkeuksellisista asioista kulkee johdolle nopeasti. Joskus kriisi syntyy monesta samanaikaisesta keskikokoisesta poikkeamasta eri osa-alueilla. Jos tieto niistä ei kerry minnekään, kukaan ei huomaa myrskyn nousua ennenkuin tilanne on jo päässyt pahaksi.
  3. Listatkaa alkuvaiheen toimet etukäteen. Listaa kunkin poikkeustilanteen ensimmäiset toimenpiteet valmiiksi. Ne eivät aina ole viestintää, mutta ovat usein johtamista, faktojen selvittämistä ja viestinnän valmistelua.
  4. Viestikää, vaikka ette vielä tietäisi kaikkea. Se on kriisissä normaalitilanne. Viesti ja ota organisaatiollenne rooli toimintanne tiedonlähteenä. Hyvällä viestinnällä saat aikaa selvittää tilannetta. Jos et viesti, olet jo menettämässä otteen eikä organisaatiotasi enää kuulla kriisissä myöhemminkään.
  5. Harjoittele. Harjoittele kriisin nousemista, tiedonkulkua ja johtamista edes neuvotteluhuoneessa, edes omalla porukalla. Istukaa porukalla pöydän ääreen ja leikkikää tilanne läpi. Jo siinä huomaat, mitä tarvitaan ja mikä ei suju itsestään. Se auttaa eteenpäin.
Tutustu kriisiviestinnän palveluihimme