Muista nämä viisi pointtia, kun varaudut tilannekuvan muodostamiseen ja kriisiviestinnän toimien käynnistämiseen.

  1. Mieti etukäteen, mitkä asiat käynnistävät poikkeustilanteen johtamisen. Silloin ei tarvitse kriisin käynnistyessä arpoa, pitääkö toimia tai kenen lupa toimintaan tarvitaan.
  2. Varmista, että poikkeuksellisista asioista kertyy tieto johdolle. Joskus kriisin alun voi nähdä keskikokoisista poikkeamista useassa asiassa. Jos niistä ei kerry tietoa minnekään, kukaan ei huomaa myrskyn nousua ennenkuin tilanne on jo päässyt pahaksi. Suunnittele siis sisäinen tiedonkulku.
  3. Listaa alkuvaiheen toimet. Listaa ensimmäiset 5 tai 10 toimenpidettä, niin et menetä arvokasta aikaa. Kriisin voi saada jollain tavalla hallintaan vain alkuvaiheessa. Organisaatio ei yleensä ennätä reagoida kaikkiin kriisin sivujuonteisiin enää siinä vaiheessa, kun tilanne on jo ryöpsähtänyt kattamaan keskeiset sidosryhmät.
  4. Viesti, vaikka et vielä tiedä riittävästi. Se on kriisissä normaalitilanne. Viesti vain se, mitä tiedät. Kun et tiedä, sano ettet tiedä vielä, mutta älä arvaile. Hyvällä viestinnällä voit saada aikaa selvittää tilannetta. Jos et viesti, olet jo menettänyt otteen. Samalla menetit puheoikeuden kriisin myöhemmissä vaiheissa.
  5. Harjoittele. Harjoittele edes neuvotteluhuoneessa, edes omalla porukalla. Istukaa porukalla pöydän ääreen ja leikkikää tilanne läpi. Siinä huomaat, mitä tarvitaan ja mikä ei suju itsestään. Se auttaa eteenpäin.
Tutustu kriisiviestinnän palveluihimme