AttCrisis -palvelu

Kriisiviestintään on syytä varautua

Se voi iskeä milloin vaan. Odottamaton, liiketoimintaan tai maineeseen merkittävästi vaikuttava asia. Poikkeama, josta kehittyy kriisi.

Viestinnässä mietit kuumeisesti, kenet saat nopeasti kiinni ja mitä oikein on tapahtunut. Kuka osaisi päivittää nettiä nopeasti? Ja mitä sinne voi laittaa? Kenellä on tunnukset firman facebook- ja twitter-tileille? Ratkaisun avaimet ovat teoriassa tiedossa, mutta käytännön toteutus usein hukassa.

Kuvittele – se auttaa hahmottamaan kokonaisuuden

Kriisiviestintää voi oppia kahdella tavalla: läpikäymällä kriisin tai harjoittelemalla. Jälkimmäinen on useimmista mukavampi tapa.

Kriisin käynnistymiselle on tyypillistä sekaannus. On vaikeaa tietää kenen pitäisi toimia ja onko ylipäänsä pakko tehdä jotain. Kokonaiskuva hahmottuu hitaasti, eikä ilman sitä toiminta ole kovinkaan järkevää ulkopuolelta katsottuna.

Kokonaiskuvan luomisessa auttaa, kun olette harjoitelleet joukolla. Istutaan pöydän ääreen kuvittelemaan mitä voi tapahtua, miten asia sitten etenisi ja mitä niissä tilanteissa pitäisi tehdä.

Kuka johtaa kriisiä?

Kriisissä punnitaan myös johtaminen. Kriisi tulee organisaatioon sisään aina yllättäen ja usein viestinnän ikkunasta, mutta tilannetta ei yleensä ratkaista viestinnän keinoin. Siksi kriisiä on johdettava jostakin toisesta kohdasta organisaatiota.

Samaan aikaan kriisin kanssa on toisaalla johdettava myös normaalia toimintaa. Muutoinhan koko organisaatio kriisiytyy.

Kuinka roolit pitäisi siinä tilanteessa jakaa? Hyvä kysymys, johon viestintätoimistollamme on ratkaisuvaihtoehtoja. Sopivin ratkaisu valitaan kuitenkin organisaationne toiminnan mukaan.

Perusasioista…

Harjoituksessa kannattaa pohtia perusasioita: Mistä tiedetään, että nyt pitää toimia? Mistä saamme tiedon tapahtuneesta? Keille meidän pitää siitä ilmoittaa? Kuka vastaa puhelimeen? Entä, jos puheluita tulee jo ruuhkaksi asti? Ja netti kaatuu?

Mistä saadaan riittävästi henkilöstöä paikalle? Mistä saadaan valokuvia tehtaasta, tuotteista, ihmisistä? Kuinka moni puhuu muita kieliä? Mistä saadaan ruokaa ja juomista, jos joudutaan olemaan yö töissä?

… viestinnän sisältöihin

Kun käytännön asiat saadaan pyörimään, viestinnän sisältö on usein helpompi hahmottaa. Tarvitaan tilanteeseen liittyvää tausta-aineistoa. Listataan median tarvitsemia asiantuntijoita.

Kehitä parviälyä

Mielikuvaharjoituksen läpikäytyään useimmat hahmottavat tavanomaisimpien poikkeustilanteiden toimintatavat. Todellisessa kriisissä johtamista esiintyy satunnaisesti ja sitä on ainakin aluksi korvattava parviälyllä. Ja juuri kun kriisin johtaminen ja viestintä toimii hyvin, tilanne onkin jo ohi.

Ota yhteyttä, kartoitetaan tilanteenne. Tarjoamme kriisiviestintään ja issues management -tarpeisiin useita palveluja:

  • Issues Management ja kriisikartoitus
  • Viestinnän kriisivalmiudet: sisällöt ja kanavat
  • Kriisin johtaminen ja kriisiviestintä
  • Digitaalinen viestintäpalvelumme Comstepper Pro auttaa kriisiviestinnässä ja some-kohuissa sekä niihin varautumisessa

Lue lisää kriisiviestinnästä blogeistamme:

Selätä kriisit jo etukäteen

Kriisiviestintä: Oikea tilannekuva ratkaisee

Korona sen taas todisti – Tiedon kulku ratkaisevaa kriisissä

Kriisin ensimmäisen kynnyksen yli

Kriisi ei tule yllätyksenä

Viestintäpuntarissa: Varaudu kriisiviestintään

Kriisien ammattilaisetkin harjoittelevat

Kriisiviestintä: Kehitä parviälyä

Viestintää kriisissä: Miltä kriisi tuntuu?

Mitä hoivakohu opetti kriisiviestinnästä?

Älä anna somen puukottaa selkään

Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Varaudu kriisiin ja some-kohuihin:

Ota avuksesi

Comstepper on verkkopalvelumme ja digitaalinen viestintäkonsultti verkossa. Tukenasi 24/7, silloin kun sinä tarvitset.

Tilaa uutiskirjeemme!