Yritysjärjestelyssä viestinnän osuttava kohdalleen
Organisaatioiden menestyksellinen yhdistäminen, jakaminen tai rakenteiden uudelleenjärjestely on kymmenottelu, jossa jokaisen askeleen on osuttava kohdalleen. Yritysjärjestelyn perustelut ja strateginen tarkoitus on onnistuttava viestimään kerralla oikein. Viestien on sitoutettava kaikki keskeiset sidosryhmät ja manageerattava odotukset oikealle tasolle.
Hyvällä yritysjärjestelyn viestinnällä ylität esteitä
Osuvalla viestinnällä puhallat yritysjärjestelyyn myötätuulta. Kun viestinnässä otetaan huomioon kaikkien osapuolten intressit ja huolenaiheet, päästään helpommin luottamusta herättävään ensi vaiheen tulemaan, asian julkistamiseen. Siitähän yritysjärjestelyyn liittyvä työ oikeastaan vasta alkaa.
Viestinnän valmistelu antaa tilaisuuden testata yritysjärjestelyn strategisen perustan pitävyyttä. Kun pääviestejä kiteytetään ja sanoitetaan, paljastuu ovatko kaikki osapuolet sisäistäneet asian samalla tavalla. Lähtevätkö kaikki viemään järjestelyä eteenpäin yhdenmukaisin perusteluin? Yritysjärjestelyn viestinnän valmistelulla on varsin usein kannanmuodostusta yhtenäistävä tehtävä.
Isoja ja pieniä yritysjärjestelyjä pöydän molemmilta puolin
Meillä on kokemusta suurten, tuhansia ihmisiä koskeneiden yritysjärjestelyjen viestinnästä suuryritysten välillä. Toinen meistä on ollut mukana johtamassa järjestelyn viestintää ja toinen johtamassa sen uutisointia talousmediassa. Tuomme yritysjärjestelyyn näkemyksiä pöydän molemmilta puolita.
Kansainvälisiin yritysjärjestelyihin liittyy aina myös kulttuurieroja, niitä on niin Pohjoismaiden välillä kuin suhteessa Baltian maihin tai keskiseen Eurooppaankin. Kulttuurierot muuttavat viestejä, viestimistä ja viestintäkanavien käyttöä.
Olemme olleet mukana myös yritysjärjestelyissä, joissa kaksi kilpailijaa yhdistyy vastoin ennakko-odotuksia tiukan keskinäisen taistelun jälkeen. Tai kaksi pitkät perinteet omaavaa perheyhtiö löytää toisensa ja alkaa rakentaa yhteistä tulevaisuutta, jonka perustassa on paljon tunnepohjaista sitoutumista suvun arvomaailmaan.
Työskentelemme sujuvasti yritysjärjestelyn muiden neuvonantajien kanssa. Useimmiten kumppanit ovat englantia puhuvia investointipankkiireja tai juristeja, mutta onpa mukaan mahtunut yksi johdon oma henkinen tuki, intialainen guru.
Ulkopuolisen kumppanin edut
Aina ei ole mahdollista tai järkevää käyttää organisaation omaa viestintää yritysjärjestelyn suunnitteluun. Entäpä, jos järjestely ei toteudukaan? Viestinnän käyttämä aika on poissa liiketoiminnan tukemisesta, voi häiritä toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä tai johtaa jopa viestinnän avainhenkilön hakeutumiseen muualle. Erityisen herkkä tilanne on kilpailijoiden yhdistämistä valmisteltaessa.
Ulkopuolinen viestintätoimisto voi suunnitella yritysjärjestelyn viestintää riittävän ajoissa. Kun järjestely näyttää todennäköiseltä, viestintätoimiston valmistelu auttaa organisaatioiden omaa viestintää syventämään ja jatkamaan työtä. Tällöin viestintätoimisto voi siirtyä operatiivisempaan rooliin tai – jos tilanne niin vaatii – vetää yritysjärjestelyn viestinnän maaliin saakka.
Tarjoamme käyttöösi kaikki yritysjärjestelyssä tarvittavat viestintäpalvelut
Yritysjärjestelyssä tarvitaan monenlaista osaamista. Tyypillisimmillään viestinnän osalta pohditaan ainakin näitä asioita:
- Viestintästrategia: Toimintaympäristö ja kohderyhmien tarpeiden analysointi, ydinviestit perusteluineen, toimenpiteet, vuorovaikutus sidosryhmien kanssa, mediatyö, viestinnän tyyli ja roolit sekä torjuttavat riskit
- Järjestelyn julkistaminen, käytännön järjestelyt, roolitus ja aineisto
- Integraatiota tai järjestelyn etenemistä tukeva jatkuva viestiminen sisäisesti ja ulkoisesti julkistamisen jälkeen
- Viestien läpimenon seuranta ja viestinnän jatkotoimet
- Yritysjärjestelyn onnistumisesta viestiminen ja onnistumisen seuranta myös viestinnällisesti
- Pitkäjänteinen maineen ja brändin rakentaminen
Lue lisää yritysjärjestelyjen viestinnästä:
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
HELENA AATINEN
Partneri
Kokemusta Suomen suurimmista yritysjärjestelyistä, kansainvälisistä fuusioista ja yritysten irtaantumisista sekä pienistä voimien yhdistämisistä. Toiminut viestinnän johtajana sekä yhdistymistä eteenpäin vievän osapuolen puolella että yhdistettävän organisaation edustajana. Ollut mukana jakamassa yrityksiä ja rakentamassa viestintäorganisaatiota uudelle suurelle organisaatiolle sekä irtaantuvalle pienemmälle osalle sitä.
+358 40 548 6675
helena.aatinen@attention.fi
Löydät profiilini LinkedInistä täältä
RISTO PENNANEN
Toimitusjohtaja
Tuo yritysjärjestelyn viestintään taloustoimittajan ja uutispäällikön näkemyksen. Uutisoinut vuosien varrella kaiken kokoisia yritysjärjestelyjä ja niiden toteutumista niin meillä kuin muuallakin. Toiminut viestintäpäällikkönä teollisuudessa ja tuntee yritysjärjestelyihin osallistuvien osapuolten sielunelämää. Analysoinut johtamista ja ja tuonut johtajien näkemyksiä esiin erityisesti sijoittajaviestinnän näkökulmasta.
+358 50 387 4082
risto.pennanen@attention.fi
Löydät profiilini LinkedInistä täältä