Sijoittajaviestintä uuteen aikaan
Hyvä sijoittajaviestintä palvelee yksityisiä ja institutionaalisia sijoittajia sekä mediaa. Se luo kokonaiskuvaa kertomalla tuoreimmat uutiset ja liittämällä ne strategiseen isoon kuvaan. Hyvä sijoittajainformaatio katsoo myös yrityksen toimintaympäristöä, ei vain peiliin.
Useimmat pörssiyhtiöt kommunikoivat tottuneesti institutionaalisten sijoittajien kanssa. Sen sijaan havainnollisen informaation tuottaminen suurta yleisöä, yksityissijoittajia ja mediaa ajatellen jää helposti vähemmälle. Yksityissijoittajilla on yleensä käytettävissä rajallinen määrä analyysivoimaa tai tietolähteitä, jolloin yrityksen tuottama informaatio nousee suurempaan rooliin. Selkeän kokonaiskuvan luominen on tärkeää etenkin nyt, kun osakemarkkinoille on tullut entistä enemmän uusia toimijoita.
Informaatiokuilun ylittämiseen kannattaa uhrata ajatus. Suomessa pörssiyhtiöiden osakkeenomistajista yli 95 prosenttia on kotitalouksia. Ne omistavat noin 22 prosenttia Helsingin pörssin osakkeista, mutta yksittäisten yritysten omistuksesta kotitalouksien osuus voi olla suurempikin.
Myös listaamattoman yhtiön on syytä kehittää sijoittajaviestintäänsä hyvissä ajoin ennen kuin tähtäimessä olevia liikkeitä pääomamarkkinoilla aletaan viedä toteutukseen. Hyvää track-recordia ei rakenneta muutamassa kuukaudessa. Uskottavuus edellyttää vahvoja näyttöjä.
Systemaattisuus ja monikanavaisuus
Nostetaan yhdessä sijoittajaviestinnän osumatarkkuutta valjastamalla yrityksen viestintäkanavat tehokkaasti sijoittajaviestinnän käyttöön. Varmistetaan samalla, että isot asiat nousevat päärooliin ja arkiset uutiset rakentavat isoa kuvaa pala kerrallaan.
Lue lisää myös blogeistamme: