Kävimme läpi 30 pienen listayhtiön sijoittajaviestintää näiden julkistamien tietojen pohjalta. Lopputulos ei ollut kovin rohkaiseva: Suurin osa yhtiöistä julkaisee niin vähän tietoa, että sen perusteella ei oikeastaan voi tehdä perusteltua sijoituspäätöstä.
Vain muutama yritys on oivaltanut, että sijoittaja tarvitsee tietoa yrityksen itsensä lisäksi sen toimintaympäristön kehityksestä. Sijoittaja toimii kuten sienestäjäkin, katsoo maastoa ennen kuin näkee sienet.
TEKOÄLYKIN KAIPAA PAREMPAA
Lisäksi pyysimme tekoälyä arvioimaan muutaman yhtiön informaatiota sijoituspäätöksen näkökulmasta. Tekoäly tuli aivan samaan johtopäätökseen: Liian moni tarjoaa sijoittajalle vaikeasti tulkittavaa tietoa.
PIENEN LISTAUTUJAN TÄRKEIN KOHDERYHMÄ
Monipuolinen informaatio on tärkeää etenkin siksi, että piensijoittajien määrä on kasvanut kohisten viimeisen 20 vuoden aikana. Piensijoittajat tarvitsevat enemmän tietoa kuin ammattilaiset, joilla on välineet analysoida itse esimerkiksi toimintaympäristöä.
Erityisen painava syy parantaa sijoittajaviestintää on, että pienille yhtiöille piensijoittajat ovat ainoa mahdollinen keino lisätä osakkeen vaihtoa. Pienten yhtiöiden osakevaihto on niin vähäistä, että instituutiot eivät voi tehdä niiden osakkeella aktiivista kauppaa.
PIENEN LISTAUTUJAN TÄRKEIN KOHDERYHMÄ
Monipuolinen informaatio on tärkeää etenkin siksi, että piensijoittajien määrä on kasvanut kohisten viimeisen 20 vuoden aikana. Piensijoittajat tarvitsevat enemmän tietoa kuin ammattilaiset, joilla on välineet analysoida itse esimerkiksi toimintaympäristöä.
Erityisen painava syy parantaa sijoittajaviestintää on, että pienille yhtiöille piensijoittajat ovat ainoa mahdollinen keino lisätä osakkeen vaihtoa. Pienten yhtiöiden osakevaihto on niin vähäistä, että instituutiot eivät voi tehdä niiden osakkeella aktiivista kauppaa.
HALLITUKSEN AGENDALLE
Hyvä sijoittajaviestintä on hallituksen asia. Arvopaperimarkkinalain mukaan hallituksen tulee varmistaa, että yhtiöllä on toimivat prosessit ja käytännöt sijoittajaviestintään.
Laki asettaa kuitenkin vain minimitason, joka on monen yrityksen tulkinnan mukaan varsin matala. Jos yritys haluaa menestyä kilpailussa sijoittajien sielusta, sen kannattaa pyrkiä parempaan. Harva yritys tähtää asiakaspalvelussa minimiin, joten miksi se asettaa riman minimiin viestiessään omistajakunnalleen?
TUNTEMATON PÖRSSIYHTIÖ
Onneksi tilanne on helppo muuttaa. Täytyy vain laittaa piensijoittajahattu päähän ja pohtia, miten informaatiokuilut voisi täyttää. Siinä työssä autamme mielellämme.
Kiteytimme keskeiset sijoittajaviestinnän puutteet ja korjauskeinot Tuntematon pörssiyhtiö -julkaisuun. Sen pääset lukemaan materiaalipankistamme täältä.



