Monen pörssiyhtiön osakevaihto perustuu pääosin piensijoittajien kauppoihin. Siksi sijoittajaviestintää kannattaisi räätälöidä heidän tarpeisiinsa.
Monen pörssiyhtiön osakevaihto on niin vähäistä, että jopa pienenkin osakepotin myyminen on vaikeaa. Kun osakkeella käydään kauppaa vain vähän, suuret sijoittajat eivät voi tarttua yhtiöön ollenkaan.
Tällaisten yhtiöiden kannattaisi tehdä paljon nykyistä enemmän piensijoittajien sielun voittamiseksi. Yksittäinen yhtiö ei tietenkään voi mitään sille, että Helsingin pienen pörssin vaihto on niukkaa. Jokainen voi kuitenkin yrittää kasvattaa omaa markkinaosuuttaan vaihdosta.
VIISI KÄYTÄNNÖN ASKELTA, JOILLA HERÄTÄT PIENSIJOITTAJAN:
Jokaisen yhtiöllä on omia, ainutkertaisia mahdollisuuksia sijoittajien kiinnostavuuden herättämiseksi. Seuraavassa kuitenkin muutama tärkeä periaate.
- Palvele piensijoittajan tarpeita. Yhdysvaltain pörssivalvojan SEC:in entinen pääjohtaja Arthur Levitt totesi jo kauan sitten, että ”tiedon julkistus ei ole julkistus, jos sillä ei kommunikoida”. Levitt tarkoitti, että viestit voivat olla niin kryptisiä, että ulkopuolinen ei oikeasti ymmärrä niistä yhtään mitään. Tai ei ainakaan riittävästi. Pörssiyhtiöt ovat tottuneet pitämään numerosulkeisia institutionaalisille sijoittajille ja analyytikoille. Sama keskustelutapa ei välttämättä avaudu piensijoittajille, joiden talouskielen tuntemus voi olla vähäistä. Siksi kannattaa pohtia, millä tavoin omia viestejä voisi tehdä innostavammiksi. Samoin on tärkeää näkyä kanavissa, joita piensijoittajat seuraavat. Samoin piensijoittajien kohtaaminen yhtiökokouksissa ja sijoittajatapahtumissa on mahdollisuus vahvistaa vuorovaikutusta ja ymmärrystä.
- Astu kirjanpitäjästä kommunikaattoriksi. Useimmat pörssiyhtiöt raportoivat omat numeronsa moitteettomasti. Tulosluvut kertovat kuitenkin menneestä, mutta eivät välttämättä yrityksen potentiaalista. Tulosluvut ovat kuin auton peili, mutta potentiaali, toimintaympäristö ja kilpailutilanne näkyvät tuulilasista. Juuri tässä kohdin sijoittajaviestinnän jyvät erottuvat akanoista. Parhaat yhtiöt ainakin yrittävät kertoa toimintaympäristön ja kilpailun muutoksista sekä siitä, miten ne vaikuttavat yritykseen.
- Kirkasta avainviestit. Yrityksen on tärkeää pohtia tarkkaan omat avainviestit. Viestien ymmärrettävyyttä on hyvä testata ulkopuolisen kanssa.
- Avaa uutisten merkitys. Jopa suurilla yhtiöillä on paljon parannettavaa uutisten linkittämisessä isoon kuvaan. Jos yritys investoi vaikkapa uuteen tuotantolinjaan Aasiassa, olisi tärkeä kertoa, miten investointi vahvistaa kilpailukykyä ja miten se tukee yhtiön strategiaa. Mainio käytäntö olisi myös liittää tiedotteeseen vaikkapa linkki yhtiön strategiaan tai johonkin toiseen tiedotteeseen, joka selventää asiaa. Moni voisi myös todentaa asioita nykyistä kirkkaammin faktoilla. Jos yhtiö sanoo olevansa alansa johtava toimija, on hyvä kertoa, mitä tuo johtajuus tarkoittaa. Aina ei tietenkään löydy tarkkoja numeroita, mutta asiaa voi silti avata jollain tavalla.
- Rakenna suhdetta pitkäjänteisesti. Hyvä suhde piensijoittajien kanssa syntyy pitkäjänteisellä työllä. Pikavoitot eivät auta pitkälle. Älä siis odota yhden tiedotteen siivittävän osakevaihdon pilviin. Yksittäisissä tapauksissa näin voi toki käydä, mutta silloin liito jää todennäköisesti lyhyeksi.