Skip to main content

Helsingin pörssin surullisen pieni osakevaihto vaikeuttaa kaupankäyntiä selvästi. Esimerkiksi tiistaina 9. syyskuuta lähes 60 osakkeen päivävaihto jäi alle 50 000 euron. Pienten yhtiöiden listalta löytyi vain seitsemän tuon rajan ylittänyttä osaketta.  

Myös yllättävän monen keskikokoisen pörssiyhtiön päivävaihto jää tuon rajan alle. 50 000 euroa on mielivaltaisesti valittu summa, mutta edustaa kokoluokkaa, joka piensijoittajallakin voi olla kiinni yhdessä osakesarjassa.

Vähäisestä osakevaihdosta seuraa monta ongelmaa: 

  • Osakkeen hinnoittelu vaikeutuu. 
  • Hintavaihtelut ovat suuria. 
  • Osaketta on vaikea myydä nopeasti.  
  • Analyytikot eivät ehkä lainkaan seuraa yhtiötä eivätkä sijoittajat saa tarvitsemiaan näkemyksiä. 
  • Sijoittajien kiinnostus laskee. 
  • Suuret sijoittajat eivät voi sijoittaa yhtiöön.

Heikkoja vaihtolukuja katsoessa hämmästyttää, miksi julkisessa keskustelussa odotetaan kieli pitkällä uusia listautumisia, kun kauppa ei käy nykyisilläkään osakkeilla.

Suomen markkinoiden pienuus, talouden taantuma ja globaalien menestysyhtiöiden harvalukuisuus selittävät Helsingin pörssin pientä vaihtoa.  

Siitä huolimatta moni yhtiö voisi aktiivisella näkyvyydellä herättää enemmän sijoittajien kiinnostusta ja parantaa vaihtoaan. Moni yhtiö onkin kiinnostavampi kuin sen viestintä.  

Pörssiyhtiöt hallitsevat keskimäärin hyvin virallisen pörssiviestinnän ja keskustelut analyytikoiden sekä instituutioiden kanssa. Suuret instituutiot eivät kuitenkaan voi käydä kauppaa pienten yhtiöiden osakkeilla. 

Siksi monen listayhtiön kannattaisikin ponnistella määrätietoisesti piensijoittajien kiinnostuksen lisäämiseksi. Yhtiön on tultava ulos kaapista muulloinkin kuin tulosinfossa. Johdon on pantava itsensä likoon. On näyttävä siellä, missä piensijoittajat liikkuvat. Tällaisia ovat esimerkiksi sijoitusalan tapahtumat, sijoitusblogit ja talousmedia. Systemaattiselle viestimiselle, puhumiselle ja tiedon jakamiselle on raivattava tilaa kalenteriin. 

Missä tahansa yritys esiintyykin, se on osattava kertoa asiat kiinnostavasti ja kansantajuisesti. Tiedotteissa on tärkeää kuvata uutisen merkitys. On ymmärrettävä, mitkä asiat sijoittajia kiinnostavat.  

Myös yrityksen hallituksen soisi kiinnostuvan näkyvyydestä. Miksi ihmeessä yritys listautuu julkiseen pörssiin, jos se tulee esiin piilostaan pari kertaa vuodessa? Näkyvyys ei saa olla vain lain vaatimusten täyttämistä, vaan tapa rakentaa pitkäjänteisesti yrityksen arvoa.

 

—- Risto Pennanen, Kauppalehti. Tiistaina 16.9.2025. Debatti, 23D —

Lue lisää:

Kun yritys kasvaa, sen on lisättävä puhetta
Johtaminen edellyttää näkymistä
Utuinen tilannekuva vie viestinnän karille