Skip to main content

Henkilöstö voi lähteä uuteen suuntaan vasta, kun se ymmärtää, mihin päin pitää mennä. Siksi yleiskuvan kirkastaminen on välttämätön edellytys muutoksen käynnistämiseksi.

Muutosten syyt ja tavoitteet jäävät usein henkilöstölle epäselviksi. Esimerkiksi Suomessa tehty tutkimus kertoi, että vain kaksi prosenttia henkilöstöstä ja kahdeksan prosenttia keskijohdosta tunsi yhtiön strategian. Tutkimuksessa oli mukana 150 organisaatiota ja lähes 10 000 työntekijää (1).

Erään amerikkalaisen teknologiayhtiön seniorijohtajista puolestaan vain neljäsosa osasi nimetä kolme yhtiön viidestä strategisesta prioriteetista. Kolmasosa ei osannut mainita yhtään (2).

Aloita kirkastamalla iso kuva

Sekä isot että pienet muutokset toteutuvat todennäköisemmin, jos niiden toteuttajat ymmärtävät tavoitteet.

Muutosten ymmärtämistä helpottaa ainakin kolme asiaa.

  • Tiivistetään muutosviestit ytimekkäiksi
  • Konkretisoidaan sekä muutoksen syyt että tavoitteet
  • Havainnollistetaan mitä muutos tarkoittaa kunkin arjessa

Meidän väki- palvelu tuottaa yhdessä johdon kanssa henkilöstölle kansantajuisen vastauksen kysymyksiin, miksi yritys lähtee uuteen suuntaan, mikä tuo uusi suunta on ja mitä se tarkoittaa ihmisille. Näistä viimeinen on lopulta tärkein asia, koska kaikissa muutoksissa ihmistä kiinnostaa eniten, miten minun käy.

Tätä kautta yrityksen organisaatioterveys vahvistuu huomattavasti (3).


Lähteet:

1 Yritysten strategiat hepreaa sekä johdolle että työntekijöille. Kauppalehti 13.4.2016

2 No One Knows Your Strategy – Not Even Your Top Leaders. MITSloan Management Review 12.2.2018 

3 Viisi toimintahäiriötä tiimissä. Patrick Lencioni.

Lue lisää:

Kehno viestintä upotti Titanicinkin
Kasvu testaa johtajan viestintätaidot
Viestintä tekee johtajasta johtotähden
Meidän väki -viestinnän palvelulla muutoksen yli