Kun yritys kasvaa, kiinnostus sitä kohtaan lisääntyy. Samalla johdon on kasvettava uuteen rooliin suunnannäyttäjänä.
Yrityksesi kasvaessa sinua kääntyvät katsomaan asiakkaiden, omistajien ja henkilöstön lisäksi viranomaiset, media ja muut yhteiskunnan toimijat. Se laittaa aikataulusi uusiksi. Erityisesti yrittäjäjohtajasta voi tuntua, ettei aikaa jää enää niille asioille, joiden vuoksi hän ryhtyi yrittäjäksi. Ei ole aikaa syventyä tuotteiden tai palvelujen kehittämiseen. Ei ole aikaa kiertää pajalla niin kuin ennen. Ovella ja puhelimessa on jono.
Johtajana sinun on löydettävä enemmän aikaa viestimiseen. Johtaminen on suunnan näyttämistä, näkymistä ja kuulumista yrityksen äänitorvena sisäisesti ja ulospäin. Jos et näy etkä kuulu, johtamisesi on näkymätöntä.
Yrityksen kasvaessa asiat on myös jaettava sisäisiin ja julkisiin. Sisäiset asiat käsitellään oman väen kesken. Väärinymmärrykset ja puutteelliset tiedot ruokkivat huhuja, sotkevat asioita eivätkä ainakaan rakenna hyvää yrityskuvaa. Kaikkea ei voi enää jakaa kaikkien kanssa, vaikka yrityksessä oltaisiinkin avoimia.
Puhu suunnasta, strategiasta
Mistä voit sitten johtajana puhua? Siitä mihin olette menossa ja miten, siis strategiasta. Mistä olette tulossa, mihin maailma on menossa, mitä mahdollisuuksia muutos voi tarjota, mitkä vahvuutenne tukevat valittuun suuntaan etenemistä, mitä uutta osaamista pitää hankkia ja mitä tukea siihen tarvitsette sidosryhmiltä.
Selkeä kuvaus yrityksen tulevasta matkasta käy viestiksi kaikille. Henkilöstö haluaa tietää, mikä on tärkeää. Omistajia ja sijoittajia kiinnostaa, miten aiotte päästä tavoitteisiinne. Erityisesti, jos matka pisteestä A pisteeseen B ei ole suora. Asiakkaat janoavat tietoa siitä, mitä tarjoatte heille jatkossa. Kumppanit puolestaan ovat huolissaan yhteistyöstä ja strategianne vaikutuksesta heidän liiketoimintaansa.
Ole johdonmukainen
Yrityksen kasvaessa edelleen johdon viestiminen muuttuu systemaattiseksi. Jo keskisuurelta yritykseltä aletaan odottaa johdonmukaista, säännöllistä ja hyvää viestimistä.
Yrityskuvan rakentaminen nousee tärkeämmäksi uusien osaajien rekrytoinnin, median ja henkilöstön näkökulmasta. Johdonmukaisuus luo kuvaa hyvästä johtamisesta ja ennustettavuudesta. Sekalaiset viestit eri esihenkilöiltä puolestaan hämmentävät niin henkilöstöä kuin ulkopuolisiakin.
Avuksi johtajan oma viestintä
Kaiken tämän oppiminen vie aikaa. Ja onnistuu askel kerrallaan. Kaikkea ei kuitenkaan kannata opetella kantapään kautta, vaan johdon viestimiseen voi saada apua. Palvelumme avulla johtaja onnistuu viestimisessään ja voi keskittyä oleelliseen.