Viestimisen kompastelu sotkee projektinhallintaa, aiheuttaa mutkia matkaan ja toisinaan jopa kaataa hankkeita.
Luonnonsuojelijat pysäyttivät pari viikkoa sitten suojeluvaatimuksellaan Helsingin keskeisen pyöräilyväylän, Baanan vanhan sillan peruskorjauksen. Kiinnostavaa oli se, että Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen perustelut koskivat pääosin heikkoa tiedotusta.
Mediatietojen mukaan kaupunki ei ollut sisällyttänyt korjaustoimia julkistamiinsa suunnitelmiin eikä vastannut tiedusteluihin. Siksi yhdistys turvautui normaalia järeämpään toimintaan. Tilanne olisi voitu välttää viestimällä paremmin.
Helsingin kaupunki ei suinkaan ole ensimmäinen organisaatio, jonka projektit kärsivät hatarasta viestinnästä. Kansainvälisen projektiyhdistyksen PMI:n selvityksen mukaan heikko viestintä on keskeisin projektien epäonnistumisen syy. Viestiminen on myös oleellinen ainesosa niin kerrostalon putkiremontissa kuin yritysjärjestelyssäkin.
Heikko viestintä synnyttää vääriä odotuksia, sekaannusta, korjaamista ja epäluottamusta. Aikataulut venyvät, kustannukset kasvavat ja ihmiset hermostuvat. Johdon aikaa menee sotkujen selvittämiseen ja luottamuksen palauttamiseen.
Titanicin uppoaminen. Aluksen sähköttäjä sai noin tunti ennen jäävuoreen törmäämistä tiedon, että edellä olevat alukset olivat kohdanneet paljon jäälauttoja. Viesteissä ei kuitenkaan ollut MSG-koodia, joka olisi velvoittanut viemään viestin kapteenille. Siksi sähköttäjä ei pitänyt viestiä kiireellisenä.
Meksikonlahden öljyonnettomuus 2010. Öljy-yhtiö BP:n vuokraama Deepwater Horizon -öljynporauslautta syttyi palamaan 20. huhtikuuta 2010 Louisianan rannikolla. Lautta upposi kaksi päivää myöhemmin.
Kehno viestintä ei upottanut lauttaa, mutta vauhditti pääjohtajan vaihtumista. Yhtiö oli pitkään hiljaa ja kun se lopulta tuli julkisuuteen, unohtui tapahtuneen pahoittelu. Pääjohtaja valitteli lehdistötilaisuudessa, että ”kukaan ei toivo tämän menevän ohitse yhtä paljon kuin minä – haluan elämäni takaisin”. Ihmiset tulkitsivat, että johtoa kiinnosti enemmän oma tilanne kuin ympäristötuhot tai kansalaisten tunnot.
Hoitovirheet sairaaloissa. Yhdysvalloissa julkistettiin vuonna 2016 tutkimus, jonka mukaan huono viestintä aiheutti maan sairaaloissa viiden vuoden aikana lähes 2000 ihmisen kuoleman ja 1,7 miljardin dollarin kustannukset. Tutkijat selvittivät yli 23 000 hoitovirhetapausta. Niistä yli 7000 johtui huonosta viestinnästä.
Strategia hukassa henkilöstöltä. Suomalaisyritysten henkilöstöstä vain kaksi prosenttia ja keskijohdosta kahdeksan prosenttia tuntee yhtiön strategian. Näin kertoi muutama vuosi sitten Kissconsultingin tekemä selvitys. Tulos herättää tietenkin kysymyksen, miten toteutat strategiaa, jos et edes tunne sitä.
Viestimisen kompastuminen harmittaa asiakkaita, henkilöstöä ja muita sidosryhmiä. Epäonnistuminen synnyttää virheitä, jotka aiheuttavat merkittäviä kustannuksia ja pahimmillaan jopa ihmishenkien menetyksiä. Siksi viestimisen ammattilaiset kannattaa ottaa mukaan merkittäviin projekteihin jo varhaisessa vaiheessa.
Sisäistä ja ulkoista tiedonkulkua ja vuoropuhelua on kehitettävä käsi kädessä. Mutkaton tiedonkulku on jokaisen esimiehen ja alaisen tehtävä. Fiksut toimintamallit auttavat minimoimaan viestintäongelmia, mutta ihmiset ratkaisevat toimintamallien sujumisen.