Skip to main content

Kun yrityksen muutokset käydään läpi tekijätiimien kanssa, konkretisoituu mitä henkilöstö voi tehdä tavoitteiden toteuttamiseksi.

Strategia kuvaa, miten yhtiö pyrkii päämääräänsä. Se ei kuitenkaan kerro, mitä yksittäisen ihmisen tai yksittäisten tiimien pitää tehdä asian eteen.

Tästä syntyy pahimmillaan leveä ja syvä kuilu tavoitteiden ja arjen väliin.

Kuilun ylittämiseksi muutokset kannattaa viedä tiimien keskusteltavaksi. Dialogiin on useita keinoja. Menetelmää tärkeämpää on, että ihmiset aidosti pohtivat, mitä oman tiimin pitää tehdä uudella tavalla ja miten yritys voi tukea tiimiä uuden tekemisessä.

Keskustelut rakentavat henkilöstölle yhteyden tavoitteista käytäntöön.

Visioista käytäntöön

Yhteys käytäntöön on tärkeä, ettei käy kuten ensimmäiselle suomenkieliselle sanomalehdelle. Suomenkieliset Tieto-Sanomat alkoi ilmestyä 1776. Lehti käsitteli maataloutta, kodinhoitoa ja yleisiä tapahtumia. Idea oli hyvä. Pari käytännön seikkaa oli kuitenkin jäänyt pohtimatta. Suomenkieliset talonpojat eivät tuohon aikaan osanneet lukea eikä lehdellä ollut minkäänlaista jakelua maaseudulle.

Suomenkieliset Tieto-Sanomat lakkautettiin samana vuonna. Seuraava suomenkielinen lehti alkoi ilmestyä noin 35 vuotta myöhemmin.

Kun muutoksesta keskustellaan sen toteuttajien kanssa, voi syntyä kriittisen tärkeitä oivalluksia, jotka auttavat yritystä uutta kohti. Esiin voi nousta esimerkiksi tarpeita kouluttaa henkilöstöä, hankkia uusia työkaluja tai uudistaa koko kulttuuria.

Meidän väki -palvelu tukee johtoa esimerkiksi tiimikeskusteluiden rakentamisessa ja käytännön uudistustarpeiden löytämisessä.

 


”Menetelmää tärkeämpää on, että ihmiset aidosti pohtivat, mitä oman tiimin pitää tehdä uudella tavalla ja miten yritys voi tukea tiimiä uuden tekemisessä.”

Lue lisää:

Termodynamiikka todistaa viestinnän tärkeyden
Muutosjohtajan on hallittava monta viestintätapaa
Strategia johtamisen välineeksi
Meidän väki -viestinnän palvelulla muutoksen yli