Skip to main content

Mitä suurempaa muutosta haetaan, sitä enemmän johdon on käytettävä voimia keskusteluun henkilöstön ja muidenkin sidosryhmien kanssa.

Mitä vaaditaan johtajalta, joka haluaa muuttaa pitkään kotimaassa toimineen konepajan ”alansa teslaksi”?

Kun yritys muuttuu tai on muunlaisessa epäjatkuvuuskohdassa, henkilöstö, asiakkaat ja rahoittajat haluavat vastauksia lukuisiin kysymyksiin. Heitä kiinnostaa, mitä konepaja alkaa tehdä toisin, miten riskiä välttelevä kulttuuri muutetaan kokeiluja kestäväksi ja mitä uutta osaamista yritys tarvitsee unelmansa toteuttamiseen.

Johtajalta on löydyttävä vastaukset, jotka poistavat epävarmuuden. Hän on majakka, joka valaisee uutta väylää väsymättä ja vielä silloinkin, kun väsyttää. Hänen on tehtävä tulevaisuudessa siintävästä unelmasta yhteinen.

Harva yritys tekee tietenkään näin suuria muutoksia, mutta samat lainalaisuudet pätevät pienempiinkin muutosharppauksiin.

Lisää viestintää joka suuntaan

Muutostilanteissa yrityksen avainhenkilöt, aina tiimien esihenkilöitä myöten, valjastetaan viestin viejiksi. Ja siihen heidät on myös valmennettava. Chatit ja botit ovat hyviä tukivälineitä sitten, kun muutos on jo hyvässä vauhdissa, mutta varsinkin alussa ihmiset haluavat keskustella ihmisten kanssa. Eikä muutosta varsinkaan viedä eteenpäin power point -kalvoilla.

Kun suunnittelet muutosta, suunnittele sen viestintä kaikkien keskeisten sidosryhmien näkökulmasta. Ja tuplaa se – silloin olet oikeilla jäljillä.

Saat apua myös meiltä, autamme luomaan systemaattisen viestintäpolun ja pitämään yllä systemaattista viestintää.  Rakennamme vuorovaikutustilanteet keskustelulle ja asian sisäistämiselle. Samalla käännämme vastaväitteet hyödyksi ja mahdollisuuksiksi nostaa esiin tärkeitä pointteja. Autamme sinua viemään muutoksesi maaliin!

Viestintää, viestintää, enemmän muutosviestintää

  • Mitä suurempi muutos, sitä enemmän viestintää
  • Johtaja on muutosväylän majakka
  • Valjasta kaikki avainhenkilöt viestin viejiksi

Lue lisää:

Suunnittele muutosviestintä - ja tuplaa se
Vain 3 % kuulijoista tajuaa kerrasta
Johtaminen edellyttää näkymistä