Skip to main content

Suunnittele muutosviestintä. Ja tuplaa se.

Hyvä toimitusjohtaja, kun alat väsyä strategiaviestiesi toistamiseen, olet tavoittanut kolme
prosenttia kuulijoistasi.

Muutosta tekevän johtajan ja muutosviestinnässä kannattaa muistaa toisto, toisto ja toisto. Liiketoimintaa liittyvän
muutoksen perimmäisiä syitä pitää käydä läpi henkilöstön kanssa pidempään
kuin nopeasti toimiva johto haluaisi. Muutoksen kohtalo voi nimittäin olla karu, jos vain kolme
prosenttia henkilöstöstä sisäistää sen.

Käytännön esimerkki

Otetaan esimerkiksi yritys, joka keskittää pääkaupunkiseudun huoltotoimipisteensä yhteen
paikkaan ja laajentaa samalla huoltopalveluvalikoimaansa. Lisäksi markkinoille annetaan
lupaus, että huolto on aina valmis 48 tunnissa. Asiakkaan kannalta palvelu laajenee ja
nopeutuu, vaikka huoltopisteet vähenevät.

Selkeältä kuulostava muutos vaatii mahdollisesti koko asiakaspalveluprosessin uudistamista.
Suuren joukon ihmisiä, myynnistä itse huoltoon saakka, täytyy sitoutua asiakaslupaukseen.
Muussa tapauksessa liian moni asiakas saa kuulla asiakaspalvelun valittelua siitä, kuinka
”meillä on ollut vähän haasteita tämän uuden järjestelmän kanssa, pahoittelemme mutta kyllä
tämä tästä.”

Systemaattisesti eteenpäin

Liiketoimintaan liittyvien merkittävien asioiden muutosviestintä kannattaa suunnitella samaan
tapaan kuin suunnitellaan vaikkapa talon rakentaminen.

Se ei ole tiedettä, vaan systemaattista työtä, jossa käydään läpi muutoksen syitä ja
seurauksia. Jokaisessa muutoksessa on hyvien asioiden lisäksi myös vaikeuksia. Kaikesta, niistäkin, on
hyvä puhua etukäteen. Puhetta tarvitaan muutosviestinnässä usein paljon enemmän kuin johto etukäteen
ajattelee.

Kulmahuoneesta käytännön tasolle

Muutosviestien tulisi olla konkreettisia. Johdon ajattelu ja kieli ovat usein
abstrakteja, mutta henkilöstö on kiinnostunut hyvin konkreettisista asioista. Siksi johdon kieli
pitää muokata konkreettisiksi asioiksi, joita henkilöstö arjessa kohtaa.

Aina kannattaa muistaa myös se, että muutosviestintä on moneen suuntaan kulkevaa
vuoropuhelua. Henkilöstö voi olla kiinnostunut asioista, jotka tuntuvat suuren muutoksen
alkumetreillä käsittämättömiltä yksityiskohdilta. Johto ei kuitenkaan voi vähätellä edes pieniä
asioita, ettei henkilöstö ala vähätellä johdon strategian toteuttamista.

Keskustelussa kannattaa antaa ääni niin tuulimyllyjen kuin tuulensuojienkin rakentajille, sillä
jokainen kysymys ja mielipide antaa tilaisuuden avata muutoksen syitä ja tavoitteita.

Muutosviestintä on siis ennen muuta valtavan paljon puhetta ja vuoropuhelua.

Tutustu verkkopalvelumme Comstepperin muutosviestinnän palveluun

Tilaa uutiskirjeemme!