Skip to main content

Maailmassa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista odottamatonta, joten valmius toimia ja viestiä poikkeuksellisessa tilanteessa on yhä tärkeämpää. 

Kriisin johtaminen ja kriisiviestintä ovat taitoja, jotka useimpien organisaatioiden on opeteltava erikseen. Kriisit ovat harvoin arkipäiväistä tekemistä ja silloin taidot tahtovat unohtua, kun väki vaihtuu ja aika rientää.

Kuusi koeteltua konstia kriiseihin varautumiseen

  1. Miettikää porukalla etukäteen, mistä asioista kriisi voi syntyä. Ei tarvitse sitten akuutissa tilanteessa arpoa, mitä pitää tehdä vai pitääkö ollenkaan tehdä mitään ja kenen hyväksyntä toimenpiteille tarvitaan.

  2. Varmistakaa, että tieto poikkeuksellisista asioista kulkee johdolle nopeasti. Kriisi voi syntyä useasta samanaikaisesta poikkeamasta eri osa-alueilla. Jos niistä ei kerry tieto samalle kartalle, kukaan ei huomaa myrskyn nousua ennen kuin tilanne on jo päässyt pahaksi.

  3. Listatkaa kunkin skenaarion ensi vaiheen toimet etukäteen. Toimet ovat yleensä johtamista, ongelman rajaamista, faktojen selvittämistä ja viestinnän valmistelua.

  4. Viestikää, vaikka ette vielä tietäisi kaikkea. Se on kriisissä normaalitilanne. Hyvällä viestinnällä saat aikaa selvittää tilannetta. Ilman kriisiviestintää, olet vaarassa menettää otteen tilanteesta.

  5. Pitäytykää faktoissa. Myönnä töppäykset heti, ettei ylihuomiseen lehteen jää uutta paljastettavaa. Keskity kertomaan, miten asian korjaaminen on jo aloitettu.

  6. Harjoitelkaa kriisin puhkeamista, tiedonkulkua ja johtamista edes neuvotteluhuoneessa, edes omalla porukalla. Leikkikää tilanteita läpi. Siinä huomaatte, mitä tarvitaan ja mikä ei suju itsestään.

Lue lisää:

VIISI VIESTINTÄASKELTA PIENSIJOITTAJIEN MIELEEN
ONKO PAKKO VIESTIÄ?
HYVÄ VIESTINTÄ PYSÄYTTÄÄ KYBERRIKOLLISEN
KRIISIN VOI VOITTAA VAIN ETUKÄTEEN