Vuoden 2024 alusta voimaan tullut isojen yritysten kestävyysraportointivelvoite edellyttää, että yritys tietää, missä oloissa sen hankkimat raaka-aineet ja komponentit on tuotettu. Siksi tavarantoimittajien ja alihankkijoiden on koottava systemaattisesti tietoa, jotta ne osaavat kertoa asiakkailleen omasta toiminnastaan.
Teolliset yritykset ostavat paljon materiaaleja, osia ja palveluja eri puolilta maailmaa. Ostokomponentteja voi olla tuhansia, niiden toimittajia samoin. Ison asiakkaan on tunnettava, kuinka tuotanto vaikuttaa ympäristöön, paikallisiin työntekijöihin tai yhteisöihin. Siksi niiden ei auta muu kuin kysyä.
Kyselyt lisääntyvät, pakoon ei pääse
ESG-tietojen (Environmental, Social, Governance) kyselyt alihankkijoille ja tavarantoimittajille tulevat lisääntymään edelleen. Tämä on myös ollut lainsäätäjän tarkoitus, lisätä arvoketjujen läpinäkyvyyttä.
Raportointivelvollisuus laajenee vuosikymmenen loppua kohden yhä pienempiin yrityksiin. Pienikään yritys ei siis pääse ESG-asioita pakoon. Siksi sen kannattaa koota tarvittavaa tietoa toiminnastaan. Samoin on syytä kirjata toiminnan periaatteita sekä kehittää vastuullisuusasioita, joista on hyötyä liiketoiminnalle.
Eettiset periaatteet kirjoihin ja kansiin
Suomalaiset yritykset eivät ole tottuneet kirjaamaan maassamme itsestään selvinä pidettyjä toimintaperiaatteita, mutta nyt ne on syytä tiivistää kirjalliseen muotoon. Liiketoiminnan perusta kuvataan yrityksen eettisissä periaatteissa, englanniksi Code of Conduct.
Eettisillä periaatteilla yritys osoittaa, että se on sitoutunut toimimaan rehellisesti ja vastuullisesti. Eettiset periaatteet rakentavat luottamusta sidosryhmien suuntaan ja luovat perustan yrityksen toimintakulttuurille. Eettisissä periaatteissa yritys irtisanoutuu monista riskeistä, kuten korruptiosta, syrjinnästä ja ympäristövahingoista.
On tärkeää perehdyttää henkilöstö eettisiin periaatteisiin. Perehdytys lisää todennäköisyyttä, että periaatteita myös noudatetaan. Silloin vähenee uhka, että yrityksen liiketoiminta kompastuisi tahattomiin skandaaleihin. Periaatteet ja henkilöstön perehdytys auttavat myös selviämään vähemmällä yksittäisistä mainehaitoista.
Eettiset periaatteet laitetaan näkyviin nettisivuille. Hankintasopimusten liitteellä – tavarantoimittajien eettisillä periaatteilla – yritys puolestaan vastuuttaa omat alihankkijansa ja kumppaninsa vastuulliseen toimintaan. Vaihtoehtoisesti osapuolet voivat todeta sopimuksissaan, että kummankin eettiset periaatteet ovat samansisältöiset tai ainakaan eivät ole ristiriidassa keskenään.
Keskeiset tiedot nettisivuille
Eettiset periaatteet ovat luonteva nettisivujen vastuullisuusosion ydin. Nettisivuille yritys kokoaa tiiviit kuvaukset oman toiminnan keskeisistä vaikutuksista ympäristöön ja ihmisiin sekä kertoo, missä yritys on hyvä ja mitä kaikkea se jo tekee toimintansa kielteisten vaikutusten vähentämiseksi.
Useimmat yritykset hoitavat esimerkiksi ympäristöasiansa erittäin hyvin jo nyt, mutta eivät rohkene tuoda tekemisiään esiin. Monet listaamattomat yritykset ovat myös ujoja kertomaan omistuksestaan, avainhenkilöstään tai yrityksensä koosta, keskeisistä hallintoonsa ja organisaatioonsa liittyvistä asioista. Ujous on turhaa, sillä noista asioista kertominen lisää yleensä yrityksen luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Ja yrityshän pääsee itse valitsemaan sen, kuinka niistä kerrotaan.
Kun kehität vakiovastaukset tavanomaisiin ESG-kysymyksiin, käytössäsi on tietopankki, joka auttaa arjessa. Tietoja on lisäksi helpompi päivittää, kun ne on koottu yhteen paikkaan.
Oleelliset tiedot myynnin tueksi
Jokainen yritys on hyvä jossakin asiassa, useimmat hyviä monessa asiassa. Kokoa hyvä työ ja osaaminen kestävyysviesteiksi – hyvisten kanssa tehdään mielellään yhteistyötä, koska riskit on minimoitu.
Tietysti pidät myös aktiivista yhteyttä asiakkaiden kanssa ja pyrit ymmärtämään heidän tarpeensa paremmin. Silloin voit ennakoida tulevia kyselyjä ja valmistautua niihin.
Kestävyysraportointivelvollisuus
Kestävyysraportointivelvoite laajenee vuonna 2025 alkavalta tilikaudelta kaikkiin yli 50 miljoonan euron liikevaihdon ja 25 miljoonan taseen omaaviin yrityksiin, jotka työllistävät tilikaudella keskimäärin 250 henkilöä. Raportointi on pakollista, kun yritys ylittää kaksi noista luvuista.