Kun henkilöstö, asiakkaat ja sijoittajat oivaltavat yrityksen tavoitteet, muuttuvat visiot liikevaihdoksi.

Itselläni oli ilo lukea pari kuukautta pieteetillä yritysten raportteja ProComin vuosikertomusarvio-kisan tuomaristossa. Vuosikertomukset ovat kehittyneet askel askeleelta entistä hienommiksi monessa mielessä. Etenkin infografiikan havainnollistavaa voimaa käytetään tavattoman upeasti.

Silti itselleni tuli tunne, että vuosikertomukset voisivat auttaa lukijoita oivaltamaan nykyistä enemmän.
Sama oivaltamisen tarve koskee muutakin viestintää ja samalla kaikkea johtamista.

Johtajan suuri haaste on asettua ulkopuolisen asemaan. Ymmärtää mitä ulkopuolinen ei ymmärrä.
Ymmärtämättömyyden määrä voi yllättää, sillä oma asia tuntuu aina niin tavattoman selvältä.

Hyvää mielikuvaharjoittelua voi tehdä esimerkiksi lukemalla vuosikertomusta, joka kertoo itselle täysin tuntemattomasta yrityksestä ja toimialasta. Kuinka paljon silloin herääkin kysymysmerkkejä! Mitä tuo käsite tarkoittaa? Millaisilla markkinoilla yritys oikeasti toimii? Mitä niillä markkinoilla tapahtuu? Mihin yrityksen kilpailuvoima perustuu ja kuinka vahva se oikeasti on?

Toimialan tuntemus auttaa ymmärtämään yritystä

Markkinoiden toiminta on erittäin tärkeää tietoa, mutta sen kuvailussa monet yritykset ovat ujoja.
Häveliäisyys nirhaiseekin kertomuksen lukijalta ison palan ymmärryksestä.

Kun yritys kertoo avoimesti oman alansa markkinoiden toiminnasta, pääsee lukija oikeaan maastoon. Tämä on erityisen tärkeää sijoittajille, joka toimii kuin kalastaja tai sienestäjä. Hyvä kalastaja ei lue tarinoita ainoastaan kalasta, vaan hän paneutuu myös ympäristöön, jossa kala viihtyy. Samoin sienestäjälle ovat tärkeitä puut, aluskasvillisuus ja maaston muoto.

Kun yritys kuvailee taitavasti oman maastonsa, voi sijoittaja oivaltaa ja lopulta myös innostua. Sama koskee omaa henkilöstöä, asiakkaita ja monia muita sidosryhmiä. Silloin yritysjohdon tavoitteet ovat askeleen lähempänä toteutumista.

Oivaltaminen ratkaisee muutoksen

Johtajan kyky auttaa muita oivaltamaan punnitaan erityisesti muutostilanteissa. Kun yritys uudistaa vaikkapa strategiansa, on kriittisen tärkeää saada muut ymmärtämään mahdollisimman hyvin uusi pelitapa. Jos jokainen ymmärtää strategian omalla tavallaan, pelaa jokainen omaa peliään. Silloin kyseessä ei ole joukkue, vaan kasa yksilöitä. Tällöin muutoksesta voi tulla hidas ja pitkä tie.

Siksi johdon kannattaa nähdä vaivaa sen eteen, että muut voivat oivaltaa. Se ei tarkoita ainoastaan oman viestin toistamista. Se tarkoittaa halua kuunnella, miten muut ymmärtävät muutoksen. Samoin tarvitaa halua vääntää rautalangasta, mitä yritys tavoittelee.

Samaa tahtoa tarvitaan vielä silloinkin, kun johto kuvittele, että muutkin ovat jo muutoksen sisäistäneet. Silloin kun muutosjuhlat ovat kääntyneet arjeksi. Vuosikertomukset ovat yksi foorumi, jolla tuo tahto testataan. Monilla sekä tahto että osaaminen ovat kovaa tasoa. Silti useimmat kaipaisivat ulkopuolisen tekemään tyhmiä kysymyksiä, jotka kertoisivat, kuinka vaikea ulkoa on katsoa sisälle.