Hyvä kumppani kuuntelee toiveitasi ja haastaa samaan aikaan.

Organisaatiot ostavat yhtä enemmän viestintää ulkopuolelta. Kiinteitä kustannuksia painetaan alas ja projekteja siirretään muuttuvien kustannusten puolelle. Yhä useammasta viestijästä tuleekin ostaja ja projektipäällikkö.

Ostaminen on taitolaji. Valitse viisaasti kumppaniksi herkällä korvalla kuunteleva viestintätoimisto, jonka osaaminen täydentää omaasi.
Hyvä kumppani ymmärtää, arjessa ja kiireessä, myötä- ja vastamäessä. Edellytä, että sinua kuunnellaan ja viestisi menee perille. Se ei tietenkään tarkoita, että aina kaikki tehdään niin kuin sinä arvelet haluavasi.

Välillä on hyvä, etteivät kaikki toiveet toteudu. Joskus on hyvä, että kokenut konsultti uskaltaa ehdottaa toisin. Siitähän sinä maksat. Rohkeudesta nähdä yli tämän hetken ja osaamisesta, joka tuo lisää omaan näkemykseesi. Parhaimmillaan uutta luova yhteistyö tuo sinulle kunniaa ja viestintätoimistolle upean referenssin. Win-win.

Samaan suuntaan

Yksi tärkeä yhteistyön kriteeri on suhteen laatu ja kyky löytää yhteisiä tavoitteita. Osta sitä mitä tarvitset. Viestintätoimistolla puolestaan pitää olla kanttia tarjota sitä, mitä asiakas oikeasti tarvitsee.

Älä maksa pelkästään tunneista – ellet osta päivystystä – vaan tehdystä työstä ja tuloksista, laadusta ja oman työsi keventämisestä. Osta viestintäelämääsi vapautta, läpivirtauskapasiteettia, joustoa, mutta myös lepoa ja mielenrauhaa.

Yhteisen suunnan löytäminen voi vaatia molemmilta aikaa. Pitkässä suhteessa opit tuntemaan kumppanisi hyvässä ja pahassa ja osaat rohkeammin tuoda esiin oman organisaationne tarpeet. Kehitytte yhdessä ja saat apua, kun sitä eniten tarvitset. Eikä palavereissa nauraminenkaan ole pahitteeksi.

Napakka projektipäällikkö on hintansa väärti

Yksi hyvän viestintätoimiston tunnusmerkki on napakka projektipäällikkö. Sellainen joka pitää omat joukkonsa, luovuuden, tunnit, aikataulut ja laskutuksen kurissa. Ajasta ja rahasta tulee yleensä eniten kisaa. Ei kuitenkaan yleensä passaa, että viestintätoimisto sekä laskuttaa että työllistää kovasti asiakasta. Molemmissa tosin voi joustaa, kun tehdään yhdessä laatua, mutta silti tulee priimaa. Ja kun siitä on hyötyä asiakkaalle.

Vuosien varrella olen päässyt pöydän molemmille puolille, ostamaan ja myymään viestintää. Parhaillaan katson konsultteja konsulttina interim-viestintäjohtajana. Tänään olin ostajana erinomaisen projektipäällikön palaverissa. Meillä oli hyvä palaveri. Kumarrus osaavalle kilpailijalle!