Kestävyysraportin laatiminen on mittava työ, josta kannattaa poimia hyödyt toiminnan kehittämiseen. Vaikka raportointivelvoite ei osuisikaan kohdalle, on hyvä tietää, mistä asioista isot kumppanittarvitsevat jatkossa tietoa.
Kestävyysraportin valmistelu on monella yrityksellä jo hyvässä vauhdissa. Yritysten, joiden on raportoitava tilikausi 2025, on käytännössä tehtävä olennaisuusanalyysi vielä tämän vuoden puolella. Olennaisuusanalyysi kertoo, mitä asioita yrityksen on raportoitava ja mitä tietoja on koottava omasta toiminnasta ja koko arvoketjusta.
Kirjanpitolaki kiinnittää huomiota olennaisiin seikkoihin, kestävyysraportoinnissa taas arvioidaan kaksoisolennaisuutta. Kaksoisolennaisuuden analyysissä yritys tarkastelee sekä omaa toimintaansa että ympäröivän yhteiskunnan vaatimusten ja odotusten merkitystä liiketoiminnalle. Analyysillä selvitetään toisaalta oman toiminnan todelliset ja mahdolliset vaikutukset yrityksestä ulospäin ja toisaalta todellisten tai mahdollisten kestävyysseikkojen taloudelliset vaikutukset yritykseen.
Perinteisessä talousraportoinnissa yritykset ovat keskittyneet omaan toimintaansa. Nyt on arvioitava tarkemmin myös ulkopuolisen maailman todellisia tai mahdollisia vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Sen lisäksi on katsottava koko arvoketjua – yhteisvaikutuksia alihankkijoiden, kumppaneiden ja asiakkaiden toiminnan näkökulmasta.
Mahdollisuudet esiin aiempaa paremmin
Etenkin liiketoimintamahdollisuuksien avaaminen on monelle uutta. Mahdollisuuksien arviointi on perinteisesti liittynyt strategiatyöhön ja sitä on pidetty tiukasti yrityksen sisäisenä asiana. Mahdollisuuksista on kerrottu vasta, kun niihin on oikeasti tartuttu ja niitä on lähdetty viemään eteenpäin.
Strategiastaan yritykset julkaisevat yleensä tiiviin julkisen version. Sillä kuvataan, mitä yritys on jo päättänyt tehdä. Kestävyysraportissa toimintaympäristöstä nousevia mahdollisuuksia on kuitenkin avattava enemmän. Kaksoisolennaisuuden arviointi onkin selvästi sukua yrityksen strategiatyölle.
Raportoinnin hyödyt käyttöön
Kestävyysraportin laatiminen – tai ison asiakkaan edellyttämien kestävyystietojen selvittäminen – on mittava prosessi, josta kannattaa ottaa hyöty irti. Olennaisuusanalyysi voi nostaa esiin asioita, joiden kehittäminen tuo kilpailuetua.
Työ voi myös tuoda esiin näkökulmia, jotka ovat luultua tärkeämpiä henkilöstölle, asiakkaille ja kumppaneillekin. Kehittämällä ja viestimällä niistä yrityksesi voi lisätä painoarvoaan tärkeiden sidosryhmien parissa.
Kun lisäät soppaan vähän vähemmän suomalaista vaatimattomuutta ja kerrot, mitä kaikkea olette jo tehneet, kestävyysnäkökohdista löytyy paljon asiakkaita ja muita sidosryhmiä kiinnostavaa viestittävää.
Viisi vinkkiä kohti kestävyysraportointia:
- Varaa aikaa asian ja ajattelun ymmärtämiseen. Kestävyysajattelun näkökulmista on hyötyä myös strategiatyössä.
- Tunnista asiat, joilla on tai voi olla oikeasti merkittävä vaikutus liiketoimintaan. Rajaa olennaisten asioiden määrää, ettei työ paisu liian suureksi.
- Noin 2/3 tiedonantovaatimuksista on sanallista kuvausta, joka pysyy melko muuttumattomana vuodesta toiseen, ellei yrityksen tilanne muutu. Vain noin kolmannes asioista edellyttää numeraalista tietoa.
- Määräykset velvoittavat raportoimaan, eivät tekemään mitään. Toki sääntelyn taustalla on ajatus, että yritykset myös kehittävät olennaisia asioita. Voit raportoida myös, ettei tietoa ole tai asian kehittäminen on vasta alussa.
- On hyödyllistä katsoa omaa toimintaa systemaattisesti ulkopuolisin silmin. Näkymä voi yllättää tavalla, jota et tullut ajatelleeksi. Ota hyöty irti tästäkin.