Skip to main content

Suuryritysten kohtaamat vastuullisuusodotukset ovat johtaneet jo monen alihankkijasuhteen päättymiseen.

Vaikka lainsäätäjä velvoittaa vain suuret yritykset raportoimaan vastuullisuudestaan, ulottuvat vaatimukset myös pieniin alihankkijoihin. 

OP-ryhmän suuryritystutkimus vuodelta 2024 kertoo, että 56 prosenttia suuryrityksistä on vaihtanut alihankkijoita tai tavarantoimittajia vastuullisuusvelvoitteiden takia. 

Ja jatkoa on luvassa. Saman tutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia vastaajista tunnistaa edelleen painetta alihankkijoiden vaihtamiseen vastuullisuusseikkojen vuoksi.  

Tulos on hurja, etenkin kun muistaa, että suuryrityksillä on vastuullisuuden lisäksi muitakin paineita tiivistää alihankintaketjujaan. Tiiviimpiä verkostoja on helpompi johtaa toivottuun suuntaan ja ne ovat usein kustannustehokkaampia. 

Kysy suuryrityksen vastuullisuusodotuksista 

Koska suuryritysten paineet eivät ole vähenemässä, kannattaa alihankkijoiden selvittää aktiivisesti suurten odotuksia. Puhelin käteen ja kysymään, millä tavalla voisimme kehittää vastuullisuuttamme, että vastaisimme odotuksiin. 

Moni tyytyy vastaamaan suurten yritysten lähettämiin kirjallisiin kyselyihin. Sekin täytyy tietysti tehdä, mutta asiakkaat arvostavat varmasti erityisen paljon kumppania, joka on kiinnostunut kehittämään toimintaansa asiakkaansa eduksi.

Näytä mitä teet

Yhtä tärkeää on kertoa selkeästi oman toiminnan vahvuuksista. Monen alihankkijan nettisivuilla vastuullisuus loistaa poissaolollaan. Näin siitä huolimatta, että ne tekevät – ja ovat pitkään jo tehneet – erinomaista työtä vastuullisuuden saralla: työllistävät, maksavat veronsa ja minimoivat päästönsä sekä huolehtivat ympäristöstään. 

Laita myynnin viestit ja nettisivut kuntoon ja auta viemään vastuullisuusviestiä eteenpäin. Viestien kirkastaminen auttaa vastaamaan myös kestävyysraportointivelvollisten asiakkaiden vaatimuksiin. Ne voivat osoittautua elintärkeiksi liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta.

NELJÄ VINKKIÄ ALIHANKKIJOILLE:

  1. Selvitä asiakkaidesi vastuullisuusodotukset. 
  2. Näytä että olet halukas kehittämään toimintaa. 
  3. Mittaa ja kehitä toimintaa. 
  4. Viesti jo tehdystä hyvästä työstä ja kerro myös tulevista toimista etukäteen.

Tilaa uutiskirjeemme!