Kun yritys kasvaa, sen on pidettävä entistä enemmän ääntä itsestään. Organisaation sisäinen monimuotoisuus lisääntyy, asiakaskunta laajenee sekä tuote- ja palveluvalikoima kehittyy. Yritys ei pärjää enää muutamalla tiedotteella vuodessa – viestimiselle tulee strateginen rooli ohjata, yhdistää ja vakuuttaa.
Pienessä yrityksessä tieto kulkee ihmisten välillä muiden asioiden lomassa. Toimitusjohtaja tapaa niin asiakkaitaan kuin omaa väkeäänkin työasioidensa parissa ilman erityisiä viestintäponnistuksia.
Kasvavan yrityksen asiakkaat taas ovat suurempia organisaatioita, joissa kontaktoitavia henkilöitä toimii erilaisilla tehtävänimikkeillä. Tieto ei enää kulje itsestään.
Sama ilmiö tapahtuu kasvuyrityksen sisällä. Toiminnan laajentuessa toimitusjohtaja ei työskentele jokaisen henkilökuntaansa kuuluvan kanssa suoraan. Eri tehtäviin erikoistuneet henkilöt käsittelevät tietoa keskenään. Samoista asioista syntyy helposti erilaisia tarinoita.
Myös toimitusjohtajan työ muuttuu. Puhuminen, vaikuttaminen ja johtaminen korvaavat kasvavassa määrin konkreettista tekemistä. Systemaattinen viestiminen, puhuminen, tiedon jakaminen on laitettava kalenteriin. Keskustelukumppaneita ovat esi- ja luottamushenkilöiden sekä muun oman henkilöstön lisäksi asiakkaiden organisaatiot, tavarantoimittajakumppanit, ja monet toimintaympäristöä muovaavat tahot.
SUUNTA HUKASSA
Kasvuyritysten yleisimpiä kompastuskiviä on piiloon jäänyt strategia. Usein ylin johto kokee strategian selkeäksi, koska on ollut sitä työstämässä kuukausi kaupalla. Strategian valmistuttua se esiteltiin työntekijöille yhteisessä tilaisuudessa, mutta sisältö unohtui, koska se jäi kiinnittymättä arkeen.
Strategiatyön sisäisenä lopputulemana henkilöstön piti suuntautua ponnistelemaan kohti yhteistä maalia. Strategian piti auttaa erottamaan oikeat toimet niistä, joista on jo aika päästää irti. Todellisuudessa kuitenkin epävarmuus siitä, mikä on tärkeää, jatkuu. Moni on myös hämmentynyt siitä, mikä minun roolini tässä kokonaisuudessa on.
Ratkaisu? Strategiaviestintä. Se kuulostaa vaikealta, mutta on oikeasti tavallista puhetta. Yhteisiä pohdintoja siitä, mitä asiakkaat tarvitsevat, miten me toimimme ja miten voisimme helpottaa asiakkaan arkea.
MITÄ UUTTA ASIAKKAILLE?
Kasvu yleensä laajentaa joko asiakaskuntaa tai asiakkaille tarjottavia tuotteita ja palveluja. Molemmat ovat tuiki tärkeitä syitä kertoa asiakkaille, mitä hyötyä toiminnastamme on ja kuinka voimme auttaa myös jatkossa.
Tulevat asiakkaat vilkaisevat varmasti myös nettisivut ennen ensimmäistä kohtaamista. Usein siellä on kyllä tehtaan ilmakuva ja perustamisvuosi, mutta kertovatko sivut selkeästi kumppanuuden hyödyistä?
Asiakasviestintä ei ole yksisuuntaista tiedotteiden lähettämistä, vaan luottamuksen rakentamista ja yhteisen ymmärryksen vahvistamista. Kun asiakas tietää, mihin yritys on menossa ja luottaa sen osaamiseen, syntyy syvempi kumppanuus. Kun yritys osaa kertoa asiakkailleen myös innovatiivisuudestaan ja tulevista asiakkaan liiketoimintaa helpottavista ratkaisuistaan, kumppanuudesta tulee strategista.
MENESTYS NÄKYVÄKSI
Kasvava yritys tarvitsee osaajia. Työnantajakuvan rakentaminen on viestintää siitä, mitä yritys tekee, miksi se menestyy ja minkälaista osaamista se menestyäkseen tarvitsee.
Ansaittu näkyvyys – kuten mediajulkisuus, asiakaskokemukset ja henkilöstöstä nousevat roolimallit – toimii usein tehokkaammin kuin maksettu mainonta. Ja tukee euroilla hankittua näkyvyyttä luomalla uskottavuutta ja vetovoimaa.
VIESTIMINEN SÄÄSTÄÄ EUROJA MUIHIN TARPEISIIN
Aktiivinen ja hyvin kohdennettu viestiminen auttaa tehostamaan toimintaa monella tavalla. Sisäinen ymmärrys strategiasta auttaa karsimaan epäoleellista tekemistä ja keskittymään asiakkaisiin.
Ansaittu näkyvyys pienentää markkinointibudjetin paineita ja vahvistaa työnantajakuvaa. Hyvä asiakasviestintä rakentaa kumppanuuksia. Viestiminen voi parhaimmillaan avata myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja torjua esimerkiksi maineongelmia jo ennakolta.