Skip to main content

Yritysilme herättää kiinnostusta ja rakentaa luottamusta. Nettisivujen ja esitteiden ilme luo ensivaikutelman, joka voi ratkaista kaupat jo ennen asiakkaan kohtaamista.

Ilme on ihmisen ensimmäinen tapa kommunikoida lajitoveriensa kanssa. Aikuiselle ilmeet ovat osa ensivaikutelmaa, joka luo mielikuvan toisesta. Ilmeet kertovat paljon myös siitä, millä asialla olet. Yritys voi synnyttää ensivaikutelman vain kerran ja yhä useammin se syntyy verkossa.

Nettisivut töihin ja myymään

Asiakkaat tekevät suuren osan yhteydenotto- tai ostopäätöksistään yrityksen nettisivujen perusteella. Ennen kuin olet päässyt sanomaan sanaakaan. Ennen kuin edes tiedät, että joku on kiinnostunut. Ihan niin kuin nettideittipalvelussa.

Onnistuneet ja ajan tasalla olevat sivut kertovat modernista, kiinnostavasta osaajasta, jonka tarjonta on hyvin esillä ja tuotteista löytyy paljon tietoa. Hyvät sivut myyvät ja houkuttavat asiakkaaksi.

Jos etusivulla on tehtaan kuva, tuoreimmat uutiset viime vuoden puolelta, myyntipuheena yhtiön historiikki ja yhteystiedot piilossa, sivusto on käytännössä jätetty oman onnensa nojaan.

Sivuston uudistamiseen ei tarvita verta, hikeä tai kyyneleitä. Tekninen alusta antaa yleensä aina mahdollisuuden modernisoida ulkoasua ja tuore ilme kuoriutuu visuaalisilla muutoksilla.

Visuaalisten muutosten lisäksi nettisivut pitää laittaa töihin ja myymään. Niin työkseen ostavat ammattilaiset kuin kuluttajatkin haluavat tietää kenen kanssa ovat tekemisissä. He edellyttävät tietoa, siitä mihin yritys tähtää, miten se toimii ja mitä se arvostaa. Vielä kun lisätään aktiiviset myyntipalikat ja luottamusta herättävät perustiedot, ollaan jo tällä vuosikymmenellä.

Yritysilme yhtenäiseksi

Yhtenäinen yritysilme kertoo osaamisesta, kiinnostavuudesta ja luotettavuudesta tai asiasta, jonka olet määritellyt pääasiaksi. Yritysilmeesi pitää välittää samaa viestiä nettisivujen lisäksi myös mainonnassa, rekryilmoituksissa, myyntimateriaalissa, messuilla, pakkauksissa, some-kanavissa sekä esitysmateriaalissa.

Yhtenäisyys luo tunnistettavuutta ja lisää luottamusta yrityksen johdonmukaiseen toimintaan. Niin on, kun siltä näyttää.

Yritysilmeen pikatesti

1. Kirjoita paperille pääviestisi asiakkaille. Katso, viestivätkö nettisivut samaa?
2. Vilkaise kilpailijoidesi nettisivuja, katso omiasi. Jos olisit asiakas, keneltä ostaisit?
3. Näyttääkö yrityksesi yhtenäiseltä netissä, messuilla ja myyntimateriaalissa? Vai lähetätkö ristiriitaisia viestejä?
4. Astu uuden asiakkaan saappaisiin. Löytääkö hän helposti luottamusta herättävät tiedot yrityksestäsi?
5. Milloin yritysilmeesi on päivitetty viimeksi?

Lue lisää: Yritysilme kuntoon