Sosiaalisessa mediassa on otettava huomioon kanavien väliset erot. Sama sisältö ei sovi identtisenä kaikkiin kanaviin, kirjoittaa Suvi Asikainen, Kupli Oy:stä. 

Sosiaalisen median eri kanavissa pätevät eri lainalaisuudet. Ei siis kannata laittaa samaa viestiä identtisenä jokaiseen kanavaan, vaan hyödyntää kanavien parhaita puolia ja kulttuuria.

Ensiksi on tietysti mietittävä, kuinka monessa kanavassa haluaa ja ennättää olla aktiivinen. Käyttääkö organisaatio vain Twitteriä, vai tarvitaanko lisäksi myös Instagramia tai YouTubea?

Mikäli ette vielä viesti missään sosiaalisen median kanavassa, kannattaa aloittaa Twitteristä. Samalla on kuitenkin hyvä ottaa huomioon myös muiden kanavien mahdollisuudet. Mitkä kanavat valitsetkin, sisältö on syytä räätälöidä kunkin kanavan ominaispiirteiden mukaan.

Twitter sopii ajankohtaiseen ja aktiiviseen liveseurantaan

Twitter on suosittu kanava esimerkiksi sijoittajaviestinnän asioille ja pörssiyhtiöt käyttävät sitä aktiivisesti. Twitterissä voi jakaa lyhyitä, 280 merkin mittaisia viestejä. Kuvat voivat olla tavallista harrastajatasoa.

Twitter sopii erittäin hyvin reaaliaikaisten tunnelmien jakamiseen esimerkiksi yhtiökokouksista tai muista tapahtumista. Twitteriin voi huoletta laittaa useita julkaisuja päivässä. Muistathan myös #hashtagit!

LinkedIniin ja Facebookiin pidempiä koosteita

LinkedInin ja Facebookin postaukset ovat huomattavasti pitempiä kuin Twitterissä, joten samaan viestiin saa mahdutettua enemmän asiaa. Facebookia ja LinkedIniä kannattaakin käyttää koosteenomaisesti, eli esimerkiksi julkaisemalla tärkeimmät ajatukset tai johtopäätökset vaikkapa yhtiökokouksesta tai tuoreesta julkaisusta.

YouTube on loistava videopankki

YouTube on videokanava. Organisaatio voi avata toimintansa eri sektoreille omat YouTube -kanavat, tai vain yhden kanavan, johon luodaan useita ”soittolistoja”. Yksi soittolista voi kattaa esimerkiksi yrityksen toiminnan yleisesti, toinen vahvistaa työnantajamielikuvaa ja kolmas koota sijoittajasuhteisiin liittyvää tietoa. Ja muista jakaa YouTubeen laitettuja videoita myös muihin somekanaviin.

Visuaalista sisältöä Instagramiin

Instagramia ei käytetä vielä paljoakaan painaviin asioihin kuten sijoittajaviestintään, vaikka se onkin muutoin erittäin suosittu kanava. Instagramissa on tärkeintä muistaa, että sisällön tulee olla visuaalista – Instagramissa ei siis toimi sama kuin Twitterissä. Hyvää Instagram-sisältöä ovat esimerkiksi laadukkaat kuvat tilaisuuksista. Kuvateksteihin kiteytetään kommentteja tilaisuuksien sisällöistä melko lyhyesti.

Mieti resurssit

Yllä mainittujen lisäksi on toki rutkasti muitakin sosiaalisen median kanavia. Sosiaalisen median kanavastrategiaa tehtäessä kannattaa miettiä, mitkä kanavat ovat relevanteimpia organisaation sidosryhmiä ajatellen. On myös hyvä pohtia etukäteen, kuinka monen kanavan laadukkaaseen sisällöntuotantoon voimat riittävät, sillä sosiaalisen median ominaispiirteisiin kuuluu aktiivinen läsnäolo.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto, jonka missiona on tehdä yrityksistä houkuttelevia digiajan murroksessa.

Lue lisää KuplistaLue lisää Kuplista

Tilaa uutiskirjeemme!