Viestintätaidot ja kyky innovoida tekivät homo sapiensista menestyksekkään lajien välisessä kilpailussa. Viestintä on aina ollut muutoksen väline.

Kun homo sapiens satatuhatta vuotta sitten levittäytyi Afrikasta uusille alueille, aiheuttivat uusi ilmasto, eläinlajisto ja kasvisto sille valtavia haasteita. Myöhemmin haasteita kasvattivat muun muassa jääkausi ja sitä seurannut ilmaston lämpeneminen.

Noin aikoina ihmisen matka oli raastavaa taistelua elämästä. Nälkä, kylmyys, taudit ja viholliset piinasivat vuoron perään.

Tuossa taistelussa ihmislajin selviytymisessä yksi ratkaiseva ase oli taito viestiä. Viestintätaidot mahdollistivat suunnittelun, ongelmanratkaisun ja organisoitumisen. Ne olivatkin välttämättömiä, kun lähdettiin matkalle Afrikasta Eurooppaan ja Aasiaan aikana, jolloin ei ollut halpalentoyhtiöitä eikä matkapuhelimia.

Homo sapiens on pystynyt kommunikoimaan, mutta ollut samaan aikaan ennakkoluuloton etsijä. Monet lajit pysyttelivät mukavuusalueellaan turvallisilla alueilla, mikä koitui myöhemmin niiden tuhoksi. Homo sapiens sen sijaan levittäytyi autiomaille ja kylmille seuduille. Rohkea levittäytyminen pakotti innovoimaan uutta.

Viestintä mahdollistaa innovaatiot

Homo sapiensilla oli tosin pitkään vahva kilpailija. Neanderthalin ihmisellä oli evoluutiobiologien näkemyksen mukaan homo sapiensin kaltaiset edellytykset viestiä. Neanderthalin ihminen oli myös vahvempi, tottunut kylmiin oloihin ja omasi monipuolisia työkaluja.

Jostain syystä omat esi-isämme kuitenkin voittivat. Yksi selitys on, että homo sapiens loi monipuolisemmin kulttuurista voimaa, jonka avulla se pystyi paremmin yhteistyöhön. Yhteistyö puolestaan on avain menestykseen monessa asiassa.

Otetaan esi-isistämme mallia

Tutkijoiden selitykset ihmisen menestyksestä sisältävät luonnollisesti faktojen lisäksi monia oletuksia. Ne ovat kuitenkin järkeenkäypiä ja vakavasti otettavia selityksiä siitä, miten yksi laji on noussut sadantuhannen vuoden aikana maailmanvaltiaaksi. Kyky kommunikoida, taito luoda yhteisöllisyyttä ja rohkea halu etsiä uutta ovat olleet vahvoja menestystekijöitä, joilla ihminen on selvinnyt hurjien murroskausien läpi.

Siksi voi olettaa, että samat menestystekijät auttavat myös tämän päivän yrityksiä, jotka uudistavat toimintaansa digitalisaation ja globalisaation koventamassa kilpailupaineessa. Yritysten täytyy löytää uusia ratkaisuja vastaukseksi esimerkiksi ilmastonmuutokseen. Vahva yhteisöllisyys on keskeinen tekijä uuden löytämisessä ja toteuttamisessa. Monipuolista viestintää puolestaan tarvitaan koko matkalla innovaation alusta asiakkaan luokse.

Tutustu kriisiviestinnän palveluihimme