Vastuullisuusraportointivelvoite on siirretty osaksi kirjanpito- ja tilintarkastuslakeja. Tiedot on myös varmennettava.
Vastuullisuudesta pitää siis kertoa lähes talousraportoinnin tarkkuudella. Tiedot on myös ”asetettava sidosryhmien helposti saataville”, käytännössä yrityksen nettisivuille.
Muutos avaa yrityksen tekemiset kaikille sidosryhmille ennennäkemättömällä tavalla.
Yritysten on kerrottava yksityiskohtaisia tietoja ympäristöasioistaan, sosiaalisesta vastuullisuudestaan ja hallinnostaan (ESG) vuoden 2025 toiminnan osalta. Suuryritykset siirtyvät uusien määräysten piiriin jo vuotta aiemmin.
Sisältä ulospäin, ulkoa sisäänpäin
Tähän asti yritykset ovat enimmäkseen kertoneet omasta toiminnastaan. Jatkossa niiden on tarkasteltava myös, mitä ympäröivä maailma, sidosryhmät, odottavat niiltä. Eikä tässä vielä kaikki: oman toiminnan vaikutukset ja sidosryhmien odotusten vaikutukset on arvioitava myös euroissa, taloudellisina vaikutuksina. Luonteva jatko tälle on, että yritys kuvaa myös, mitä se aikoo tunnistamiensa vaikutusten ja odotusten vuoksi tehdä.
Sidosryhmien odotukset vaikuttavat toimintaan
Yrityksen edellytetään kysyvän sidosryhmiensä näkemyksiä vastuullisuusodotuksista. Myös johdon on arvioitava, mitkä asiat ovat oleellisia nyt ja jatkossa. Lisäksi on perusteltava, miksi jokin asia on jätetty huomiotta.
Mittaaminen ja tiedon kokoaminen on myös järjestettävä
Kestävyystietojen kokoaminen ja mittaaminen voivat olla iso urakka, vaikka monella yrityksellä onkin faktoja koottuina eri järjestelmissä. Tietojen saaminen yhteismitallisiksi ja niiden kattavuuden selvittäminen teettävät varmasti lisätyötä.
Asiakkaiden vaatimukset siirtyvät ketjussa eteenpäin
Vaikka uudet ESG-vaatimukset koskevat yli 50 miljoonan euron yrityksiä, muutos koskee käytännössä koko yrityskenttää.
Suurten asiakkaiden on selvitettävä koko alihankintaketjunsa vastuullisuus. Silloin myös pienemmät toimijat joutuvat samojen vaatimusten piiriin. Tarjouskilpailuista karsiutuvat pois toimijat, jotka eivät pysty osoittamaan riittävää suoriutumistaan.
Oma hyvä tekeminen esiin
Pakollisella kestävyysraportoinnilla lainsäätäjä haluaa vauhdittaa myönteistä kehitystä ja nostaa vastuullista yritystoimintaa sidosryhmien ja kuluttajien näkyville.
Samalla periaatteella myös yrityksen kannattaa tuoda esiin vahvuuksiaan. Hyvästä suoriutumisesta on järkevintä alkaa rakentaa kilpailuetua.