Milloin viimeksi katsoit yrityksesi nettisivuja asiakkaan silmin? Kaikille näkyvä käyntikortti on liian usein täytetty yrityksen omalla näkökulmalla.
Poimimme satunnaisotannalla tarkasteluun lähes 30 yrityksen nettisivut. Kevyt analyysi erotti nopeasti jyvät akanoista.
Asiakas heti haltuun
Ota asiakkaan tarpeista selvää heti ensimmäisestä näkymästä alkaen. Se tietysti edellyttää, että tiedät, mitä asiakas netistä hakee. Jos tuotteita ja palveluja on moneen lähtöön, ei kannata uhrata parasta paikkaa tuotelajitelman teknisten ominaisuuksien luetteluun.
Asiakashyötyä ei liioin tuo tuotantolaitoksen ilmakuva, jonka vierellä kerrot, että olette toimineet jo vuodesta 1982. Hyvä myyntitilaisuus jää myös käyttämättä, jos etusivun ovat valloittaneet tuoreimmat uutiset, raskas brändivideo tai yrityksen 90. juhlavuosi.
Parhaat ratkaisut ovat yksinkertaisuudessaan nerokkaita. Kierrätysyritys kysyy ensimmäiseksi, mitä haluat lajitella. Valikko antaa ohjeet mihin romun voi viedä, mitä se maksaa ja milloin jäteasemat ovat auki. Palvelualan yritys kysyy heti kättelyssä, minkälainen asiakas olet, ohjaa oikean palvelun äärelle ja nopeasti tekemään kauppaa. Puutarha-alan yritys tarjoaa videon sijaan vinkkikarusellissaan juuri tämän sesongin toimet, taimet ja työkalut.
Miksi juuri me?
Kerro asiakkaalle, miksi hänen kannattaisi ostaa juuri teiltä. Tuo esiin parhaat myyntivalttinne, osaamisenne ja onnistumisenne. Kuvaa, kuinka ratkotte asiakkaan ongelmat ja helpotatte hänen liiketoimintaansa kokonaisratkaisuilla. Näytä hyvä laatu ja toimitusvarmuus.
Tuote ei aina ole tärkein markkinoilla muista erottuva tekijä. Asiakkaalle voi olla tärkeintä toimintamalli, joka lisää vaikkapa joustavuutta tai toimitusvarmuutta.
Katso rohkeasti myös tulevaisuuteen. Mihin ala on menossa ja mitä kaikkea teette jo nyt sen eteen? Asiakas ilahtuu tietäessään, että tämän yrityksen kanssa voi solmia pitkäaikaisen yhteistyösuhteen, joka vie kehitystä eteenpäin.
Suomalaiset teollisuusyritykset uskaltavat harvoin kehua vastuullista toimintaansa, vaikka ne työllistävät, maksavat veroja ja toimivat hyvinä yrityskansalaisina. Nyt kun kestävyysraportointivaatimukset on siirretty jo kirjanpitolakiin, vastuullisuusosiosta on tullut nettisivujen peruspalikka.
Referenssien kuvaus kiteyttää aiempien asiakkaiden kokemat hyödyt ja kertoo myös osaltaan toiminnan laajuudesta ja kestosta.
Taustalle riittävät tiedot yrityksestä
Mitä kalliimmasta ostoksesta on kyse, sitä varmempi asiakas haluaa olla siitä, että toimittaja on luotettava toimija. Ostaisitko tuhansien eurojen koneen yritykseltä, joka ei kerro itsestään muuta kuin osoitteen? Kiinnostutko pitkäaikaisesta yhteistyöstä, jos et tiedä kumppanista juuri mitään?
Nettisivujen avulla pitäisi voida perehtyä myös myyvään yritykseen. Perustiedot kertovat, mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja osaamisen perusta, ketkä sitä johtavat ja minkä kokoisesta toimijasta on kyse. Ajo-ohjeet ja myyntihenkilöiden esittely kasvokuvin vaalean sinisissä firman logopaidoissa on kiva lisä.
Niin on jos siltä näyttää
Nettisivujen ulkoasun tulisi viedä samoja viestejä kuin sivujen sisällönkin. Markkinoiden edistyneimpiä tuotteita myyvän yrityksen sivut eivät voi olla 1980-luvulta.
Hyvät kuvat, joiden resoluutio riittää, kertovat edelleen yhtä paljon kuin tuhat sanaa. Pitkät tekstimassat jäävät kävijältä lukematta, mutta mielenkiintoiset otsikot ja muut visuaaliset elementit antavat silmälle tarttumakohtia.
Jokainen otsikko on viesti. ”Yleistä” on huono otsikko. ”100 vuotta suomalaista sähköosaamista” jo paljon parempi, mutta ei pärjää konkretialle, kuten ”etsitkö näitä?” tai ”jätä viesti myyntiimme”.
Ilmavat sivut, selkeä rakenne ja yrityksen ilmeen mukainen kokonaisuus kertovat hyvästä tekemisen laadusta. Nettisivuja tutkitaan yhä useammin kännykän ruudulta, mikä asettaa kovat vaatimukset kuvan ja tekstin tasapainolle sekä helposti käytettävälle navigoinnille.
Nettisivut myyntimoodiin:
- Aloita asiakkaan hyödyistä.
- Asiakkaalle tärkeintä voi olla tuotteen lisäksi vaikkapa toimintamalli.
- Viritä visuaalisuus yrityksen tasolle.
Laitetaan nettisivusi myymään
Ota yhteyttä: Tiivistetään myyntiviestisi, tuodaan esiin vahvuutesi ja laitetaan nettisivut myyntimoodiin.