Kun Saimaa Group lähti ensimmäistä kertaa uudella kokoonpanolla messuille, auttoi Attention tapahtuman suunnittelussa.
Saimaa Group -nimi ilmaantui yrityskartalle vuosi sitten. Ainakin toistaiseksi tyttäret ovat emoaan tunnetumpia, sillä Armen, Kymsolin, Peptin ja Saimaan Eristyksen juuret ulottuvat vuosikymmenien taakse.
Yhdessä nämä muodostavat Saimaa Groupin, joka on jo syntyessään Suomen suurin teollisuuseritys- ja telinepalveluiden tuottaja. Yhtiöllä on 15 toimipistettä Suomessa, kolme Ruotsissa ja maailmanlaajuista projektitoimintaa isojen yritysten kumppanina.
Tuoreen osaamiskokonaisuuden oli tärkeä saada asiakkaat oivaltamaan, millaisia hyötyjä Saimaa Group voi kokonaisuutena tarjota. Digitaaliset ratkaisut, jotka tarjoavat ajantasaisen kuvan työmailta, konsernin suuret voimavarat ja kehitysvoima tekevät yhtiöstä toimialan uudistajan. Siinä tärkeitä viestejä asiakaskentälle.
Ryhmän energiaa Energia 2022 -messuilla
Lokakuussa pidetyillä Energia 2022 -messuilla, suomalaisen energia-alan keskeisessä tapahtumassa, olivat paikalla alan teknologian ja palveluiden tarjoajat. Siellä käyvät myös alan asiakkaat sankoin joukoin. Siksi Energia 2022 -messut olivat luonteva paikka Saimaa Groupin ensiesiintymiselle koko ryhmän voimin.
Energiamessujen teema oli lokakuussa poikkeuksellisen ajankohtainen, kun koko Eurooppa kärvisteli kalliin energian kourissa. Messut suorastaan velvoittivat tuomaan esiin teollisten tuotantoprosessien tehokkaan eristämisen luomat energian ja kustannusten säästömahdollisuudet. Eristysalan eurooppalaisen järjestön Eiif:n askelmien mukaan teollisten prosessien parempi eristäminen voisi vähentää vuodessa CO2-päästöjä 1,2 miljoonaa tonnia, mikä vastaa yli 280 000 kotitalouden tai lähes 770 000 henkilöauton päästöjä.
Näyttävää ja kustannustehokasta
Koska kyseessä oli Saimaa Groupin ensimmäinen yhteisesiintyminen, messujen viesteissä tuotiin voimakkaasti esiin asiakkaiden jo hyvin tuntemat tytäryhtiöt emobrändin alla. Asetelma tuntui suunnittelun käynnistyessä haastavalta. Messuilla haaste kääntyi vahvuudeksi ja tytäryhtiöiden yhteisesiintyminen toi esiin ryhmän voiman.
Messuosastosta tehtiin kustannustehokkaasti näyttävä. Osaston rakenteet esittelevät omaa telineosaamista ja samoja rakenteita voidaan käyttää messuilla jatkossakin. Messumateriaalin teossa hyödynnettiin olemassa olevaa aineistoa uudella tavalla. Yhteistä osaamista esiteltiin viestein, materiaalein ja messuvideoilla, jotka jatkavat elämäänsä yhtiön markkinoinnissa myös messujen välillä. Kasvavan yrityksen messuosallistumisen kustannukset saadaan järkevälle tasolle ja konsernin yritykset saavat markkinointimateriaalia myös arkikäyttöön.
Attention ja Kajahdus loivat messuosallistumisen raamit ja ratkaisut. Suurin kiitos kuuluu kuitenkin asiakkaan tiimille ja etenkin projektipäällikölle Laura-Maria Kerppolalle, joka aloitti yhteisten linjojen hakemisen ajoissa, auttoi löytämään oikeat ratkaisut ja rakensi samalla määrätietoisesti yhdistyvän yritysperheen brändiä.
VIISI POINTTIA MESSUILLE
- Tavoite ja ydinviestit. Pohdi tarkkaan, mitä odotat juuri kyseisiltä messuilta ja mitä haluat sanoa tapahtuman kävijöille.
- Kustannustehokkuus. Fiksulla suunnittelulla kustannuksia saa rajattua näyttävyyden säilyttäen. Tähtää monikäyttöiseen materiaaliin.
- Aloita ajoissa. Messuosaston rakentamiseen liittyy paljon yksityiskohtia, joiden ratkomiseen varattava aikaa.
- Projektipäällikölle aikaa. Projektipäällikölle kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä messujen rakentamiseen liittyy paljon aikaa vieviä yksityiskohtia, joita yrityksen johto harvoin näkee.
- Valmenna messutiimi. Messuosaston isäntien ja emäntien täytyy tietää messujen tavoitteet ja toimintatavat. Tärkein ohje on ”tartu hihasta”.