Skip to main content

Työvoimapulan kanssa painivan teollisuuden kannattaisi ottaa digiaskel myös työnantajankuvan rakentamisessa.

Teollisuuden koulutusalat kiinnostavat niin niukasti nuoria, että ammattikorkeakouluilla on ollut monina vuosina vaikeuksia saada tekniikan opiskelupaikkoja täyteen.

Tilanne on sikäli outo, että teollisuudella on selvästi monia palvelualoja parempi mielikuva suomalaisten mielissä. Teollisuus myös maksaa kelpo palkkaa, työolot ovat yleisesti ottaen hyvät, mahdollisuudet kansainväliseen uraan ovat huomattavat ja lisäksi teollisuusyritykset ovat ottaneet huikeita digiaskeleita.

Vähäiseen kiinnostukseen tekniikan aloja kohtaan on monia syitä. Yksi on aivan varmasti siinä, että harva teollisuusyritys on viestinyt tekemisestään tavalla, joka herättäisi intohimoa. Teollisuus on kyllä siivonnut nurkat niin, että toiminta näyttää asialliselta. Mutta asiallisuudesta on matkaa intohimoon.

Uusilla paketeilla intohimoa

Intohimon herättämiseen monella teollisuusyrityksellä olisi eväät. Eväät kannattaisi kuitenkin tarjoilla kiinnostavammassa paketissa. Kiinnostavuus edellyttäisi hieman nykyistä enemmän riskinottamista.

Näin on tehnyt esimerkiksi kuopiolainen Hydroline, joka on ottanut hallitun riskin pyörittämällä Youtubessa hauskoja pätkiä, joissa seikkailee Hydro-Pena. Yleisesti ottaen teollisuus viestii kuitenkin siitä, mistä aina ennenkin – koneista, tekniikasta ja tonneista.

Koneet ja tonnit ovat tärkeitä! Mutta monet nuoret odottavat työltä aivan muuta. Yritysten kannattaisi selvittää, mitä tuo muu voisi olla. Monella yrityksellä saattaa olla tarjottavanaan juuri oikeita asioita, mutta ne eivät ole välttämättä osanneet viestiä oikeista asioista oikealla tavalla.

Jokaisen yrityksen pitää kertoa nuorille oma tarinansa kiinnostavasti. Yleisohjeena sanoisin kuitenkin, että lisätkää iloa, valoa ja empatiaa. Mallia kannattaa ottaa vaikkapa suomalaisten digiyritysten kulttuurista.