Skip to main content

Esimiesten viestinnällä ja vuorovaikutustaidoilla on valtava merkitys strategian toteutumisen kannalta.

Jos et tiedä mihin olet menossa, älä mene

Ennen kulkukortteja ja digiaikaa puhelinvaihteen hoitaja istui tehtaan ulko-oven vieressä lasi-ikkunan takana. Ikkunaan oli teipattu lappu: Jos tiedät mihin olet menossa, kerro se minullekin. Jos et tiedä, älä mene.

Paljon puhetta purposesta

Kun organisaatiossa on riittävästi puhetta visiosta, strategiasta tai purposesta – millä nimellä toiminnan tavoitteista nyt puhutaankaan – kaikille muodostuu käsitys yhteisestä suunnasta. Sinnehän sitä ollaan yhdessä menossa. Yhteinen käsitys auttaa ratkomaan arkipäivän työtilanteita niin, että suunta on askeleen lähempänä työpäivän päättyessä.

Yhteinen ymmärrys, parviäly, on sitäpaitsi hyvin tarttuvaa. Keneltäpä me itse kukin mieluummin ottaisimme neuvoja kuin työkaverilta? Työkaverin vinkit tulevat sopivalla tavalla sopivalta korkeudelta ja ne on helppo ottaa vastaan.

Silti esimiehillä ja johtajilla on suuri merkitys viestin viejinä. Siksi esimiesten on tunnettava viestit ja johtajan on sekä näyttävä että kuuluttava. Muutosviestinnässä erityisesti.

Iso kuva auttaa eteenpäin

Hyvä arjen esimiesviestintä vie asioita oikeaan suuntaan. Kun esimiehet osaavat kertoa, mikä on tärkeää ja mihin kannattaa keskittyä, tiimien prioriteetit asettuvat oikein. Periaatteessahan organisaation ei pitäisi tehdä mitään, mikä ei vie sen strategiaa eteenpäin.

Käytännössä kuitenkin aina on ihmisiä, jotka poimivat ilmasta tekemistä, joka täyttää päivää, mutta ei edistä yhteistä asiaa. Se kertoo siitä, että toiset tarvitsevat enemmän dialogia ja altistumista yhteisille prioriteeteille. Toiset ymmärtävät asiat puolesta lauseesta. Siksi ylätason johtaminen ei riitä, vaan esimiehet on saatava asian puolesta puhujiksi.

Kaikissa organisaatioissa ihmiset haluavat kyllä aina tietää, mihin ollaan menossa ja mitä haasteita on edessä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja minkä voisi jättää vähemmälle. Siksi toimintaympäristön ilmiöistä ja muutoksista pitää puhua paljon. Usein ”paljon” on paljon enemmän kuin johto omasta mielestään tarvitsee.

Kun tiiminvetäjällä tai lähiesimiehellä on työkalut ja riittävästi tietoa ja he osaavat pukea organisaation ison kuvan arjen asioiksi, yhteinen suunta alkaa löytyä helpommin. Ihmisten johtaminen on pitkälti vuorovaikutusta ja puhumista. Sitä voi harjoitella.

Valmiina viestimään

Valmiina viestimään -valmennuksissa olemme asiakkaiden kanssa ensin käyneet läpi sisäisen tiedonkulun kipukohdat, keskustelleet siitä mikä hiertää ja mikä haittaa työtä. Sen jälkeen on yhdessä esimiesten kanssa haettu paremmat toimintatavat.

Toisessa vaiheessa käydään läpi viestimistarpeita esimiehen oman työn kautta. Mistä minun pitäisi tiimilleni puhua? Ja miten? Käymme yhdessä läpi myös hankalia tilanteita kuten palautteen antamista ja vastaanottamista. Esimiehesi saavat toisiltaan käytännön malleja ja konsteja sisäisen tiedonkulun vahvistamiseen.

Mikä muuttuu paremmaksi?

Kun arjen ongelmat vähenevät, työnteosta tulee sujuvampaa. Ihmisten väliset konfliktit vähenevät, painopisteet siirtyvät ongelmista niiden ratkaisemiseen, ratkaisukeskeisyys lisääntyy. Samalla säästyy aikaa, vaivaa ja usein myös rahaa ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä. Myös positiivinen palaute ruokkii työtyytyväisyyttä.

Ota yhteyttä – ollaan valmiina viestimään!

Tutustu muutosviestinnän palveluihimme
Lue lisää - Johtajan oma viestintä

Tilaa uutiskirjeemme!