Skip to main content

Esimiesten viestinnällä ja vuorovaikutustaidoilla on valtava merkitys strategian toteutumisen kannalta.

Jos et tiedä mihin olet menossa, älä mene

Ennen kulkukortteja ja digiaikaa puhelinvaihteen hoitaja istui tehtaan ulko-oven vieressä lasi-ikkunan takan. Ikkunaan oli teipattu lappu: Jos tiedät mihin olet menossa, kerro se minullekin. Jos et tiedä, älä mene.

Paljon puhetta purposesta

Kun organisaatiossa on riittävästi puhetta visiosta, strategiasta tai purposesta – millä nimellä toiminnan tavoitteista nyt puhutaankaan – kaikille muodostuu käsitys yhteisestä suunnasta. Sinnehän sitä ollaan yhdessä menossa. Yhteinen käsitys auttaa ratkomaan arkipäivän työtilanteita niin, että suunta on askeleen lähempänä työpäivän päättyessä.

Yhteinen ymmärrys, parviäly, on sitäpaitsi hyvin tarttuvaa. Keneltäpä me itse kukin mieluummin ottaisimme neuvoja kuin työkaverilta? Työkaverin vinkit tulevat sopivalla tavalla sopivalta korkeudelta ja ne on helppo ottaa vastaan.

Iso kuva auttaa eteenpäin

Hyvä arjen esimiesviestintä vie asioita oikeaan suuntaan. Kun esimiehet osaavat kertoa, mikä on tärkeää ja mihin kannattaa keskittyä, tiimien prioriteetit asettuvat oikein. Periaatteessahan organisaation ei pitäisi tehdä mitään, mikä ei toteuta sen strategiaa.

Kaikissa organisaatioissa ihmiset haluavat tietää, mihin ollaan menossa ja mitä haasteita on edessä. Siksi toimintaympäristön ilmiöistä ja muutoksista pitää puhua riittävästi. Se antaa eväitä ymmärtää, miten toimintaa pitäisi muuttaa.

Jos tiiminvetäjällä tai lähiesimiehellä ei ole työkaluja kertoa organisaation isoa kuvaa, viestiminen onkin vaikeaa. Ihmisten johtaminen on pitkälti puhumista. Sitä voi harjoitella.

Valmiina viestimään

Valmiina viestimään -valmennuksessa käymme ensin läpi sisäisen tiedonkulun kipukohdat, selvitämme mikä hiertää ja mikä haittaa työtä. Sen jälkeen ne käydään yhdessä läpi ja haetaan paremmat toimintatavat, yhdessä esimiesten kanssa.

Toisessa vaiheessa käydään läpi viestimistarpeita esimiehen oman työn kautta. Mistä minun pitäisi tiimilleni puhua? Ja miten? Käymme yhdessä läpi myös hankalia tilanteita kuten palautteen antamista ja vastaanottamista. Organisaatiosi saa käytännön malleja ja konsteja sisäisen tiedonkulun parantamiseen.

Mikä muuttuu paremmaksi?

Kun arjen ongelmat vähenevät, työnteosta tulee sujuvampaa. Ihmisten väliset konfliktit vähenevät, painopisteet siirtyvät ongelmista niiden ratkaisemiseen, ratkaisukeskeisyys lisääntyy. Samalla säästyy aikaa, vaivaa ja usein myös rahaa, kun työ sujuu, tieto kulkee ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä. Myös positiiviinen palaute ruokkii työtyytyväisyyttä.

Katso webinaarimme esimiesviestinnän kehittämisestä

Ota yhteyttä – ollaan valmiina viestimään!

Tuotamme valmennuksen yhdessä strategisen kumppanimme Ahjo Communications Oy:n kanssa.

Tutustu viestinnän palveluihimme