Asiakkaamme tarjoaa sähköisiä palveluja, joiden piirissä on erittäin laaja joukko suomalaisia. Osa palveluista sujuvoittaa elämää, osa on elintärkeitä loppuasiakkaiden hyvinvoinnin kannalta. Asiakkaamme toimii tiiviissä yhteistyössä teknisten kumppaneiden kanssa, jotka ovat osa samaa arvoketjua, mutta huolehtivat kukin omasta osa-alueestaan. Onnistunut kriisivarautuminen varmistaa käytännön ongelmien välttämisen.
Asiakkaan liiketoiminta on pitkän arvoketjun ytimessä ja palvelut tarjotaan yhden brändin alla. Siksi oli tärkeää luoda selkeät kriisin johtamisen ja kriisiviestinnän käytännöt sekä nostaa varautumisen tasoa. Lisäksi oli varmistettava poikkeustilanteiden tiedonkulku asiakkaamme ja palveluja tuottavien kumppaneiden välillä sekä palvelujen tilaajien suuntaan. Asiakasyrityksemme johto tarvitsi myös näkymän kokonaisuuteen siltä varalta, että palvelut vikaantuvat monella osa-alueella samaan aikaan.
Yhteinen toimintamalli – osa-aluekohtaiset sovellukset
Loimme asiakkaallemme yhteisen toimintamallin, jonka yhteisiä elementtejä ovat poikkeustilanteen johtaminen sekä palveluketjun tiedonkulun ja viestinnän varmistaminen. Varsinaista kriisiä eli palvelun vikaantumista kukin osa-alue korjaa omalla tavallaan.
Kriisin ratkaisumalli on koeteltu käytännössä ja hyväksi havaittu. Arki on tuonut myös uusia ideoita varautumiseen niin asiakkaamme taholla kuin palvelujen tilaajienkin puolella. Tällä tavoin kriisivarautuminen säästää yrityksen kuluja tositilanteessa moninkertaisesti.