Kolmen interim-johtajan pestin perusteella tiedämme, kuinka sukelletaan nopeasti yrityksen arkeen ja viedään asioita eteenpäin. Interim-näkemykset perustuvat kokemuksiin viestintäjohtajana Fintrafficin, Ahlstrom-Munksjön ja Outokummun riveissä.
Yritysjärjestelyjen rahoituksessa puhutaan usein siltaratkaisuista. Samoja tarpeita esiintyy myös henkilöresurssien osalta yrityksen muuttuessa ja kasvaessa. Kun yritys uudistaa strategiansa ja muuttaa nopeasti suuntaansa, se voi tarvita erilaista osaamista kuin tasaisen kasvun vaiheessa.
Interim-johtajuus on hyvä tapa kerryttää osaamista yrityksen sisälle. Hyvät osaajat saavat aikaa ja kokemuksia kasvaen samalla suurempiin saappaisiin. Interim-johtajan pesti on myös viestintätiimin valmentamista itsenäisyyteen ja uuteen aikaan. Kun uusi aika koittaa, tiimi saa uuden alun vakituisen esimiehen kanssa.
Raamit selville ja sukellus arkeen
Interim-viestintäjohtajuus on toimeksianto, jonka aluksi on hyvä määrittää tekemisen raamit. Onko kyse osaamisharppauksesta vai lisäresursseista odotettavissa olevia poikkeuksellisia urakoita sisältävän arjen pyörittämiseen? Joskus tarvitaan ulkopuolista interim-tekijää viestinnän remonttiin ja normaalin arjen pohjustamiseen.
Siksi interim-jakso kannattaa käynnistää tilanneanalyysillä. Sen perusteella on helpompi varmistaa toimeksiannon raamit ja tavoitteiden toteutuminen.
Lisätietoja: Helena Aatinen