Pörssiyhtiö Ahlstrom-Munksjössä on menossa mittava transformaatio, jonka myötä yritys on toteuttanut merkittäviä yritysostoja ja investoinut runsaasti orgaaniseen kasvuun eri puolilla maailmaa. Kestävän kehityksen mukaisista kuitupohjaisista ratkaisuista tunnettu yritys toimii kasvavilla markkinoilla ja vahvistaa asemaansa valituissa erikoispaperisegmenteissä.

Yritysjärjestelyjen rahoituksessa puhutaan usein siltaratkaisuista ja samoja tarpeita esiintyy myös resurssien osalta yrityksen muuttuessa ja kasvaessa. Ahlstrom-Munksjön transformaatio käynnistyi uuden toimitusjohtajan myötä organisaatiouudistuksella, jonka jälkeen yritys täydensi organisaatiotaan Attention Communicationin tarjoamalla väliaikaisella viestinnän vetäjällä.

Ahlstrom-Munksjön transformaatio sisälsi vuonna 2018 useita merkittäviä hankkeita, joihin kaikkiin liittyi viestinnällisiä ulottuvuuksia. Yhtiö teki merkittävän yritysoston Yhdysvalloissa ja kasvatti kokoaan lähes 1900 henkilöllä sekä toisen yritysoston Brasiliassa. Kasvuun liittyen yhtiö toteutti merkintäetuoikeusannin, jota edelsi ylimääräinen yhtiökokous.

Raamit selville ja sukellus arkeen

Interim-viestintäjohtajuus on toimeksianto, jonka aluksi on hyvä määrittää tekemisen raamit. Joskus on kyse osaamisharppauksesta, toisinaan kuormitustilanteen lisäresursseista tai odotettavissa olevia poikkeuksellisia urakoita sisältävän arjen pyörittämisestä. Siksi interim-jakso kannattaa käynnistää tilanneanalyysillä. Sen perusteella on helpompi varmistaa toimeksiannon raamit, puolin ja toisin.

”Ahlstrom-Munksjön transformaatio sisälsi vuonna 2018 useita merkittäviä hankkeita, joihin kaikkiin liittyi viestinnällisiä ulottuvuuksia. Ostimme Yhdysvalloista ExperaSpecialty Solutionsin, jonka palveluksessa on lähes 1900 henkilöä. Lisäksi hankimme Brasiliasta Caieiras-erikoispaperitehtaan. Syksyllä toteutimme näihin liittyvän merkintäetuoikeusannin, jota edelsi ylimääräinen yhtiökokous”, kertoo CFO Pia Aaltonen-Forsell.

”Tässä tilanteessa viestintätiimiimme tarvittiin lisää kapasiteettia IR-aktiviteettien rinnalle. Interim-resurssin avulla varmistettiin, että isoihin muutoksiin on sekä kokemusta että riittävästi viestinnällistä kapasiteettia, jotta kokonaisuus toimii niin kuin pitääkin. Tämä on ollut meidän tilanteessamme hyvä ratkaisu.”

Lisätietoa:
AttChange -palvelu: Helena Aatinen

Ota yhteyttä ja kysy lisää!