Monelle yritykselle pakolliseen kestävyysraporttiin sisältyy paljon rutiineja. Sustashift on automatisoinut suuren osan työstä.
Sustashiftin toimitusjohtaja Verneri Laakkosella on asianajotoimistokokemus suurten yritysten vastuullisuusraportoinnista. Laakkonen näki, että EU-lähtöisestä kestävyysraportoinnista tulee kohtuuton hallinnollinen taakka kohtalaisen pienillekin yrityksille. Taakan helpottamiseksi Laakkonen kollegoineen kehitti ohjelmiston, joka on automatisoinut raportoinnin rutiineja todennäköisesti ensimmäisenä.
Sustashiftin avulla yritys voi tehdä lain vaatiman olennaisuusanalyysin, joka antaa selkeät raamit lopullisen kestävyysraportin tekemiseen. Samalla syntyy automaattisesti varmentajan tarvitsema olennaisuusanalyysin dokumentaatio.
Attention Communication ja Sustashift tarjoavat asiakkailleen palvelukokonaisuuden, johon kuuluvat johdon valmentaminen kestävyysraportointipolulle, olennaisuusanalyysi, kestävyysraportointi sekä viestintäpalvelut.
Mikä asia kokemuksesi mukaan hämmästyttää yrityksiä eniten olennaisuusanalyysin tekemisessä?
Verneri Laakkonen: Prosessin laajuus. Standardi määrittää 92 kestävyystekijää, joiden jokaisen osalta pitää kartoittaa oman liiketoiminnan ja arvoketjun tuottamat negatiiviset, positiiviset, tosiasialliset ja mahdolliset vaikutukset sekä riskit ja mahdollisuudet.
Lisäksi kaikki arviot ja tulokset täytyy dokumentoida ja prosessi on varmennettava tilinpäätöksen tapaan.
Liittyykö olennaisuusanalyysiin suoranaisia väärinkäsityksiä? Tai asioita, joita ei ole oikeastaan ymmärretty?
VL: Moni toimija tarjoaa ratkaisua, jossa kaikilta sidosryhmiltä kysytään näkemystä kaikista kestävyystekijöistä kymmenien sivujen kyselyllä. Tämä ei tietenkään toimi. Sekä raportointia ohjaavat kestävyysstandardit että viranomaisen ohjeistus määrittävät, että sidosryhmiltä kysytään heille relevanteista kestävyystekijöistä.
Siten esimerkiksi omalta henkilöstöltä tulisi kysyä työoloista tai tasavertaisista mahdollisuuksista – ei vaikkapa yhtiön arvoketjun vaikutuksista biodiversiteettiin. Kuluttajilta ja loppukäyttäjiltä tulisi kysyä markkinointitavasta ja tuotteiden/palveluiden turvallisuudesta – ei päästöistä meriin.
Tarjoat yrityksille automatisoitua palvelua olennaisuusanalyysin ja kestävyysraportin tekemiseen. Miten palvelusi eroaa muista markkinoilla olevista palveluista?
VL: Sekä olennaisuuden arviointi että lopullinen raportointi tulee varmentaa tilinpäätöksen tapaan kestävyysvarmentajan toimesta. Varmentaja edellyttää dokumentaatiota olennaisuuden arvioinnin kaikista vaiheista ja tuloksista. Palvelumme tuottaa tämän automaattisesti varmentajan vaatimassa muodossa, mikä säästää merkittävästi aikaa ja kuluja.
Kestävyysselvitys liitetään osaksi toimintakertomusta ja ne muodostavat raportointikokonaisuuden. Tämän sisältämät määrätyt faktat – helposti jopa 10 000 – 30 000 tietoa – täytyy kirjanpitolain mukaan merkitä digitaalisilla tunnisteilla, jotta raportit olisivat koneluettavia. Digitaaliseen merkitsemiseen yrityksen on hankittava ohjelmisto, viranomainen ei sitä tarjoa.
Ohjelmistot perustuvat yleisesti siihen, että valmiiseen raporttiin merkitään digitaaliset tunnisteet manuaalisesti ja yksitellen. Työhön menee helposti satoja tunteja. Tarjoamamme ohjelmisto merkitsee tiedot automaattisesti ilman lisätyötä.
Ohjelmistomme tarjoaa myös valmiit mallidokumentit, joihin voi suoraan tuottaa lain edellytykset täyttävän kestävyysselvityksen. Mallidokumentit sisältävät sekä pakolliset asiakokonaisuudet että olennaisuusanalyysin määrittämät, raportoitavien asioiden pohjat. Tällä hetkellä yksikään toinen toimija ei tarjoa kaikkia näin kattavia mallidokumenttipohjia.
Asiakas voi tehdä analyysin ohjelmasi avulla itse. Millä tavalla tuet asiakasyritystä, jolla ei ole aikaa opetella tätä yksin?
VL: Voimme tehdä asiakkaalle olennaisuuden arvioinnin avaimet käteen -pakettina. Asiakas toimittaa meille pyytämämme aineiston ja sen perusteella tuotamme yhtiölle olennaisuuden arvioinnin. Meillä on projektin toteutukseen hyvä rutiini, sillä olemme tehneet kymmeniä varmennettuja olennaisuuden arviointeja.
Mitkä ovat kolme suurinta asiakashyötyä, joita lupaat asiakkaillesi?
VL: Ensiksi, säästämme asiakkaan aikaa, sillä olemme automatisoineet raportoinnista monet aikaa vievät osiot.
Toiseksi, asiakas saa lainsäädännön vaatimat raportit ja niitä tukevat neuvot, sillä taustallamme on lakiasiaintoimistossa saatu vahva kokemus raportoinnista.
Kolmanneksi, asiakas saa markkinoiden edullisimpiin kuuluvat ratkaisut. Missionamme on mahdollistaa laadukas kestävyysraportointi kaikille.