Pitäisikö yritysjohdon osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun?

Kestätkö kokovartalojulkisuutta?

Kun yritysjohto haluaa ottaa aktiivisen yhteiskunnallisen roolin, siellä sitten ollaan, niin hyvinä kuin pahoinakin päivinä. Julkisuus myös kattaa kaikki toiminnan alueet. Asiallisella toiminnalla saa asiallisen reaktion ja rohkeasti omana itsenään esiintyminen rakentaa mainepuskuria.

  1. Yritysjohto edustaa aina yritystä. Julkisuudessa ei voi toimia kahdessa eri roolissa. Myös henkilökohtaiset mielipiteet tulkitaan yrityksen mielipiteiksi.
  2. Väärinymmärtäminen on yhtä yleistä kuin ymmärtäminen. Etenkin sosiaalisessa mediassa viestien sisältö kääntyy helposti vastakkaiseksi. Keskusteluissa huomio kiinnittyy helposti sivuseikkoihin.
  3. Pohditut kannanotot ja teot vahvistavat imagoa. Esimerkiksi ST1:n ja Supercellin johtajat ovat tukeneet uskottavasti yritystensä imagoa kannanotoilla, joiden takana he näyttävät seisovan aidosti.
  4. Vaikeneminen ei ole turvallista. Osallistumisessa on riskinsä, mutta niin on osallistumattomuudessakin. Osallistuva kilpailija voi saada merkittävää näkyvyysetua, jonka rinnalla vaikenija voi näyttää umpimieliseltä tai vanhanaikaiselta.
  5. Kannanottojen yhteys liiketoimintaan on joskus arvaamaton. Vaikka enemmistö kansalaisista ilahtuisi yritysjohdon näkemyksistä, ei enemmistö välttämättä osta mitään. Johdon aktiivisuudella on silti suuri merkitys yrityskuvan rakentajana.
  6. Lausuntoautomaatin rooli sopii vain harvoille. Valitse itsellesi sopiva julkisuusrooli ja ota osaa keskusteluihin, joissa omaat vahvaa asiantuntemusta tai joihin sinulla on annettavaa.