Lähtökohta:

Strategian muuttuessa merkittävästi organisaation toimintojen rooleja arvioidaan yleensä uudelleen. Kun suunnitellaan tiikerin loikkaa, painopisteitä on todennäköisesti muutettava. Resurssien uudelleen suuntaamiseen voi syntyä sysäys myös merkittävissä rakennemuutoksissa, toiminnan vetäjän vaihtuessa tai uuden toimitusjohtajan tultua taloon.

Viestinnän neuvonantaja johdon tukena:

Tapasin Aimo Harppauksen neutraalisti kahvilassa. Uudelle toimitusjohtajalle oli hiljattain kirkastunut viestinnän muutostarve. Hänellä ei ollut aikaa miettiä tukifunktioiden järjestämistä tilanteessa, jossa liiketoiminta päämarkkinoilla oli sakkaamassa. Hän purki tilannetta tuskastuneena ja toivoi nopeaa apua.

Toisen kahvinjuonnin yhteydessä määriteltiin toimeksiannon raamit ja sen jälkeen viestinnän neuvonantaja hyppäsi liikkuvaan junaan ja tuli auttamaan muutosviestinnässä. Samalla muodostui käsitys toiminnon suorituskyvystä ja henkilöistä sekä liiketoiminnan näkemyksistä.

Kolmansilla aamukahveilla Aimo Harppaus sai tiiviin tilanneanalyysin: Mikä toimii, mikä ei toimi ja miten asiassa kannattaisi edetä. Kehityspolusta keskusteltiin myös henkilöstötoiminnon ja liiketoimintojen kanssa. Polkua tarkennettiin ja samaan aikaan kartoitettiin viestijöiden motivaatio ja osaaminen.

Tulokset:

Kun liiketoiminnan muutokset olivat selvillä, tukitoiminnot järjestettiin niiden mukaisesti. Viestintä muiden mukana. Neuvonantajana olin mukana haastattelemassa tulevia viestintäresursseja, jotka jatkoivat uuden toimitusjohtajan kanssa muutosta.

Lisätietoa:
AttChange -palvelu: Helena Aatinen

Ota yhteyttä ja kysy lisää!