Uudistamme viestintäalan kulttuuria tuomalla systemaattiset toimintatavat viestintäyrityksen ja asiakkaan yhteistyöhön. Attention Allianssi -mallissa osapuolet sitoutuvat tavoitteisiin yhdessä, toteuttavat yhdessä ja arvioivat yhdessä. Tämä kaikki tehdään laadun ja oppimisen vuoksi.

Kun aloimme pohtia, voisimmeko oppia muilta toimialoilta jotain, huomasimme mahdollisuuksien maailman. Kehitysmahdollisuuksia on rajattomasti. Niin pitääkin olla, sillä näköalattomuus on uudistumisen este.

Ensimmäisenä ihastuimme rakennusalan paljon kehuttuun allianssi-malliin. Tuossa mallissa tilaaja, suunnittelija ja rakennusyritys sitoutuvat yhdessä tavoitteisiin. Ne kärsivät yhdessä epäonnistumisen kivuista ja korjaavat yhdessä onnistumisen hedelmät. Malli on tuottanut jo monia onnistumisia, jotka näkyvät pidettyinä aikatauluina ja alitettuina budjetteina.

Siksi aloimme pohtia, mitä allianssi voisi tarkoittaa viestintäalalla. Oivalsimme nopeasti, että se voisi tarkoittaa monia asioita.

Olemme sekä palvelun ostajina että tarjoajina nähneet, että yhteistyökeskustelut pyörivät valtaosin itse viestintäasian ympärillä. Sen sijaan tavoitteiden asetanta ja etenkin yhteistyötapojen sopiminen jäävät liian vähälle. Suomalainenhan keskustelee mielellään asiasta eikä ihmisistä. Tämä suomalainen tapa on kuitenkin huono sikäli, että juuri ihmisten välinen yhteistyö aiheuttaa eniten hidasteita myös viestintäprojekteissa.

Diskuteeraaminen toimii viestinnässä

Jos viestintäprojekteissa halutaan kehittää laatua, pitää entistä paremmin kiinni aikatauluista ja kustannuksista, on pakko rakentaa projektin perusta entistä paremmin. Se perusta syntyy sitoutumalla yhdessä aikatauluihin, tavoitteisiin ja yhteistyömuotoihin.

Attention Allianssi -mallissa näemme aiempaa enemmän vaivaa perustan rakentamiseen. Se vie vähän enemmän aikaa alussa, mutta säästää paljon matkan aikana. Saatamme kuulostaa aavistuksen ruotsalaiselta, mutta uskomme diskuteeraamiseen myös viestinnässä.

Ei kannata kuitenkaan säikähtää, sillä mallissamme on suomalainen ydin. Se on nimittäin erittäin systemaattinen, suorastaan insinöörimäisen järjestelmällinen.

Yhteistyö tuo tuloksia

Systemaattinen ja avoin yhteistyö edellyttää, että osapuolet näkevät allianssin edut. Ne on toki helppo nähdä, sillä ylimääräisen sähläämisen katoaminen poistaa niin paljon sumua. Viestintäasiakkaan ja -yrityksen yhteistyöstä tulee entistä sujuvampaa ja tuloksellisempaa.

Attention Allianssi tuo erityisen paljon etua, kun osapuolet tähtäävät pitkäaikaiseen yhteistyöhön. Kukapa haluaisi opetella yhteistyötä vuodesta toiseen? Opettelua helpompaa on tarttua valmiiksi pohdittuun toimintamalliin, jossa askeleet osuvat rappusille.

Eettiset periaatteemme