Maailma ei nouse koronasta samanlaisena kuin se kriisiin ajautui. Siksi jokaisen suomalaisen yrityksen tulisi kehittää kriisin aikana uusi tuote tai palvelu.

”Älä anna pysähtyä, vaan koita yhteen menoon. Missään tapauksessa ei saa jäädä tuleen makaamaan.” Näin opasti luutnantti Autio vänrikki Kariluotoa Tuntemattomassa sotilaassa.

Ohje toimii myös meneillään olevassa koronakriisissä. Mahdollisesti jopa paremmin kuin sodassa. Koronan aikana meillä on mahdollisuus ajatella rauhassa ja rakentaa uutta, jotta olemme vahvempia kriisin jälkeen.

Pandemia erottaa jyvät akanoista

Vahvuutta tarvitaan, sillä kriisin jälkeen kilpailu on entistä kovempaa. Todennäköisesti lähes kaikilla toimialoilla. On vaikea kuvitella, että kriisin jälkeen yritykset käynnistelevät toimintaansa rauhallisesti pikkuhiljaa. Kovimmat kansainväliset kilpailijat valtaavat jo nyt markkina-asemia itselleen. Kriisin jälkeen vauhti kiihtyy. Pandemian eturintamassa olevat Aasian maat myös toipuvat ensimmäisinä. Siellä käynnistyvät jo koneet, jotka ovat olleet kriisin aikana sammuksissa.

Kansainvälinen kisa on ollut toistaiseksi melko yllättävän maltillista Attentionin toimialalla, viestinnässä. Joka tapauksessa kisa kovenee varmasti sekä kotimaisten että ulkomaisten voimin. Samalla asiakkaiden odotukset kasvavat.

Kriisi avaa ajattelua ja antaa mahdollisuuksia

Attention ei jää tuleen makaamaan. Olemme koko kriisin ajan vahvistaneet kumppanuuksiamme ja kehittäneet uusia palveluita.

Lähiviikkoina julkistamme poikkeusaikaan sopivan palvelun yhdessä uuden kumppanimme kanssa. Yhdistämme osaamisemme ja resurssimme tarjotaksemme mahdollisimman kokonaisvaltaisen avun muutoksen kanssa kamppaileville yrityksille. Samaan aikaan jatkamme sijoittajaviestinnän kehittämistä jo tutuksi tuleen kumppanimme Kupli Oy:n kanssa Sijoittajaviestintä 2.0 -palvelun merkeissä.

Lisäksi käynnistämme uuden digitaalisen palvelun kehitystä. Harppaamme epämukavuusalueelle ihan kunnolla. Tavoitteena on kyetä tarjoamaan viestintäpalveluja uudelle asiakaskunnalle ja luoda entistä fiksumpaa liiketoimintaa. On erittäin jännittävää nähdä, mitä tuon tien päästä löytyy.

Edessä paluu uuteen

Kaiken takana on tavoite olla entistä kovemmassa kunnossa, kun kriisistä lähdetään nousuun. Kovaa kuntoa tarvitaan, sillä kisa tulee olemaan kovaa. Kriisistä tullaan ulos uuteen tilanteeseen.

Samaa uudistumista vaaditaan koko Suomelta. Jos jokainen yritys tuottaisi kriisin aikana uuden tuotteen tai palvelun, olisi meillä parisataatuhatta uutta kilpailuasetta. Silloin Suomi olisi käyttänyt kriisin hyödyksi tavalla, joka auttaa nousussa, kun portit aukeavat.

Muutos syntyy viestinnällä - saammeko auttaa?